Onderzoek: YouTubers zorgen voor 7700 extra banen in Nederland
YouTubers leverden in 2020 een bijdrage van 165 miljoen euro aan de Nederlandse economie. Dat zegt Google op basis van een nieuw onderzoek. Het werk van Nederlandse YouTubers leidde tot 7700 extra voltijdbanen.
Dat blijkt uit een onderzoek dat YouTube in Nederland heeft laten uitvoeren door Oxford Economics. De 165 miljoen euro gaat alleen over het resultaat van het werk door Nederlandse videomakers, niet over de economische bijdrage van YouTube zelf. Het bedrag zou vergelijkbaar zijn met wat jaarlijks wordt uitgegeven aan Nederlandse filmproducties.
De extra banen ontstaan bijvoorbeeld doordat YouTubers diensten en producten van derden inhuren of afnemen, bijvoorbeeld geluids- of filmapparatuur of diensten rond videoproductie en montage.
Ook hebben YouTubers inkomsten buiten het videoplatform dankzij hun kanaal. Als voorbeelden daarvan noemt Oxford Economics een creatieve ondernemer die wordt betaald om een merk op YouTube te promoten, een bakker die meer taarten verkoopt dankzij YouTube-tutorials en een muzikant die meer fan-merchandise omzet.
Wereldwijd publiek aanboren
Volgens Google weten Nederlandse videomakers met YouTube een internationaal publiek aan te boren Ruim driekwart van de YouTubers zegt dat de videosite hen content laat aanbieden aan 'een internationaal publiek waar ze anders geen toegang toe zouden hebben'. "Meer dan 80 procent van de kijktijd van content geproduceerd door kanalen in Nederland komt van buiten Nederland", schrijft Oxford Economics in het rapport. Volgens YouTube-topman Pedro Pina zorgt YouTube daarmee voor "een verbinding tussen Nederlandse makers en de rest van de wereld".
Uit het onderzoek blijkt verder dat 80 procent YouTube gebruikt om informatie en kennis te vergaren. Ook zegt 69 procent van de leraren die YouTube gebruikt dat ze YouTube-video’s in de les laten zien.