'PlayStation wil ook advertenties in free-to-play games tonen'
Ook Sony PlayStation zou vanaf later dit jaar reclames willen gaan tonen in gratis free-to-play games. Concurrent Xbox zou aan vergelijkbare plannen werken.
Sony zou al 18 maanden aan de advertentie-plannen werken, zeggen drie ingewijden tegen Business Insider. De reclamefunctie zou eind dit jaar uitgerold worden. Eerder deze week kwamen vergelijkbare geruchten over Xbox naar buiten, met een vergelijkbare planning. Beide bedrijven zouden dus werken aan nieuwe manieren om reclames te tonen in gratis speelbare games.
Zulke gratis games op PlayStation hebben nu alleen advertentieruimte in menu's. Dat moet op een 'natuurlijk manier' worden uitgebreid naar reclames binnen games, bijvoorbeeld op de digitale billboards in sportgames. Ook wordt een optie overwogen waarbij spelers een reclamevideo bekijken en beloond worden met in-game-voorwerpen zoals digitale kleding.
De reclames zouden grotendeels geregeld worden door game-uitgevers en reclamebedrijven: Sony zou vooral de mogelijkheid faciliteren.
Data verkopen aan uitgevers
Sony zou strikte regels opstellen voor reclamebedrijven: het verzamelen van data als namen en e-mailadressen is uitgesloten voor adverteerders. Wel zou Sony overwegen om eigen data over de activiteit van spelers te verkopen aan adverteerders en uitgevers, zodat die beter weten aan wie zij reclames laten zien.
De geruchten over de vergelijkbare plannen komen ook van Business Insider. Op basis van die geruchten lijken de plannen van Sony verder gevorderd: PlayStation zou al in gesprek zijn met partners, de plannen van Microsoft zouden nog in de kinderschoenen staan.
Microsoft zou voorzichtig zijn om mogelijke boze reacties van gamers te voorkomen. Ook zou Microsoft geen deel van de advertentie-inkomsten willen pakken, terwijl Sony dat wel zou overwegen.
Niet de eerste
Advertenties in games zijn niet nieuw. EA probeerde het al in de games UFC 4, maar stopte na woedende reacties van gamers. De game NBA 2K21 toont reclames op zijn laadschermen.
De geruchten komen op een moment dat ook streaminggigant Netflix voor het eerst het tonen van reclames overweegt.