Netflix gaat delen wachtwoorden aanpakken en advertenties testen
Netflix ziet zijn aantal abonnees voor het eerst dalen en kondigt meteen maatregelen aan: het delen van accounts wordt aangepakt en het bedrijf staat open voor een goedkoper abonnement met advertenties.
Netflix verloor afgelopen kwartaal 200.000 betalende abonnees, terwijl het er juist 2,5 miljoen extra verwachtte. Het bedrijf ging op de beurs flink onderuit en een koerswijziging ligt in het verschiet: Netflix gaat nu echt het delen van accounts aanpakken. Sinds vorige maand test Netflix dat al in Chili, Costa Rica en Peru, binnen een jaar wil Netflix het delen van wachtwoorden wereldwijd aanpakken.
Netflix verhoogt dan de prijs voor mensen die hun account delen, wat Netflix kan zien aan IP-adressen en apparaatgegevens van de gebruiker. "We moeten geld aan ze verdienen", zei Netflix-topman Reed Hastings over 100 miljoen mensen die nu nog meeliften op het account van een ander.
Dat gebeurt dus straks door ofwel de eigenaar meer te laten betalen, of die eigenaar af te schrikken en te laten stoppen met het delen van logingegevens. Tijdens de jaren van sterke groei heeft Hastings het delen van accounts overigens regelmatig "een positief iets" genoemd. Het bedrijf heeft 221,6 miljoen betalende abonnees.
Zo'n 34 procent van alle Nederlandse gebruikers van streamingdiensten kijkt mee op het account van iemand anders, bleek begin dit jaar uit onderzoek van de vergelijkingswebsite Pricewise.
Advertenties voor het eerst bespreekbaar
Netflix gaat waarschijnlijk ook experimenteren met advertenties. Topman Hastings was jarenlang streng tegen reclame op Netflix, maar komt daar nu op terug. "Ik ben groot fan van de eenvoud van abonnementen", stelt Hastings. "Maar ik ben nog een grotere voorstander van keuzevrijheid voor consumenten en het voor een lagere prijs toelaten van consumenten die advertenties tolereren."
Netflix is niet de eerste streamer die met een goedkoper abonnement met reclame komt. Videoland doet het sinds 2020 al, Disney+ volgt later dit jaar en in de VS zijn er al verschillende diensten met goedkopere reclame-abonnementen. Voor Netflix is het wel een ommezwaai: Hastings ontkende in de afgelopen jaren geruchten dat Netflix met zo'n advertentiemodel kwam.
Drie abonnementen
Netflix biedt momenteel drie abonnementen, met verschillen in beeldkwaliteit en het aantal profielen dat gelijktijdig kan kijken. Het goedkoopste basis-abonnement kost 7,99 euro per maand, het populairste standaard-abonnement kost 11,99 euro per maand en het premium-abonnement met 4K-kwaliteit kost 15,99 euro per maand. Daarmee is Netflix de duurste van de grote videodiensten.
Luister ook de Bright Podcast: