'Al dit najaar extra betalen voor delen Netflix-account met vrienden'
Streamingdienst Netflix wil dit najaar al gebruikers extra laten betalen als ze hun account delen met iemand buiten hun eigen gezin. Ook wil Netflix in het vierde kwartaal een goedkoper abonnement lanceren waarbij gebruikers reclames te zien krijgen.
Daarmee worden deze onlangs aangekondigde plannen eerder dan verwacht doorgevoerd, meldt The New York Times op basis van interne documenten van Netflix-managers. Rond de lancering van het goedkopere abonnement met advertenties, wil Netflix ook starten met het ontmoedigen van het delen van logins van accounts.
Gebruikers die hun account met mensen buiten hun huishouden delen moeten extra gaan betalen. Daarmee experimenteert Netflix sinds kort al in Chili, Costa Rica en Peru. Daar kan je voor omgerekend drie dollar een extra lid toevoegen aan je abonnement. Netflix kan het delen van accounts zien aan IP-adressen en apparaatgegevens van gebruikers. "Als je een zus hebt die in een andere stad woont en je wilt Netflix met haar delen, dat is geweldig", zei Netflix-topman Greg Peters onlangs. "We proberen dat delen niet tegen te houden, maar we gaan je vragen om wat meer te betalen."
100 miljoen mensen 'liften mee'
Netflix vertelde onlangs al over de plannen bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers, waarbij het bedrijf voor het eerst in ruim tien jaar abonnees kwijtraakte. Verwacht wordt dat Netflix in de komende maanden nog twee miljoen abonnees verliest, nu de concurrentiestrijd met andere videodiensten heviger wordt en mensen vanwege de opgelopen inflatie moeten besparen. Netflix is een stuk duurder dan veel concurrenten, zoals HBO Max en Disney+.
"We moeten geld aan ze verdienen", zei Netflix-topman Reed Hastings vorige maand over de naar schatting 100 miljoen mensen die nu nog meeliften op het account van een ander. Het bedrijf heeft 221,6 miljoen betalende abonnees.
'Snel en ambitieus'
Hastings zei in een toelichting op de kwartaalcijfers dat het abonnement met advertenties 'in de komende twee jaar uitgezocht zou worden'. De lancering is volgens The New York Times echter naar voren gehaald. "Ja, het is snel en ambitieus en er zullen wat compromissen nodig zijn", staat er in een uitgelekte boodschap aan het personeel. Netflix geeft geen commentaar.
Netflix is overigens niet de eerste streamingdienst die met een goedkoper abonnement met reclames komt. Videoland heeft dat sinds 2020 al, Disney+ volgt later dit jaar en in de VS zijn er al meerdere diensten met goedkopere reclame-abonnementen.