Elektrisch varen op vleugels: 'Heel stil en je voelt geen golven'
De pleziervaart stapt de komende jaren ook over op elektrisch. De actieradius van e-boten is nog een probleem, maar dat geldt niet voor de elektrische motorboot van het Zweedse Candela. Die vaart dankzij draagvleugels veel zuiniger. Een Zeeuws bedrijf haalt deze e-boten naar Nederland. "Je hoort niks en voelt de golven bijna niet."
Kijk ook onze video:
De 'Tesla van de elektrische boten' wordt Candela ook wel genoemd. Het Zweedse bedrijf verkoopt e-boten met de hydrofoil-techniek: dankzij de computergestuurde draagvleugels (foils) verbruikt de boot veel minder energie. Daardoor kan de actieradius ook fors groter zijn en dat betekent: minder vaak opladen nodig. De vleugels duwen de boot bij hogere snelheden omhoog, zodat de romp boven het water uitkomt en de scheepsweerstand afneemt. Vanaf een afstandje lijkt het bijna alsof de boot over het water 'vliegt'.
Een Candela C7 ligt momenteel in Goes bij het bedrijf The Green Wave. De bijna 8 meter lange boot kan 55 kilometer per uur halen. "Ik was zelf ook verrast over de kracht van de motor", vertelt directeur Eric Caroen van The Green Wave. "Er zijn veel langere afstanden mogelijk vergeleken met andere elektrische boten. Het prototype haalde 100 kilometer op één acculading."
Comfort
Een ander voordeel van de hydrofoils is het comfort. "Je hebt veel minder last van golven. Mensen die in andere boten ziek worden hebben in de Candela geen problemen", vertelt Caroen, die afgelopen week honderden mensen de C7 demonstreerde. "De boot is fluisterstil. Je kunt dus op een normale toon met elkaar praten. En je hebt geen trillingen of stank."
Matthijs Goes, oud-hoofdredacteur van het tijdschrift Nautique, heeft ook al eens gevaren op de Candela C7. "Het voelt heel maf. Je voelt de golven bijna niet en je hoort niks. Een collega die voor ons boten test voer ook mee en hij vond het ook geweldig." Hij vindt de technologie veelbelovend. "Sensoren zorgen ervoor dat de foils continu precies goed staan. Daardoor werkt het als het ware op de automatische piloot. Ik was er sceptisch over totdat ik er mee heb gevaren. De techniek zal zich nog doorontwikkelen. Wat dat betreft gaat de Tesla-vergelijking misschien wel op."
Minder onderhoud
De boten van Candela zijn nog maar voor een kleine groep mensen te betalen. De volgende versie C8, dit najaar leverbaar, kost 290.000 euro. Goes: "Dit is een boot voor mensen met een eigen steiger bij hun tuin, met daar ook een stopcontact." Caroen wijst op de lagere onderhoudskosten vergeleken met normale motorboten. "Je krijgt de garantie van drieduizend uur onderhoudsvrij gebruik."
De C8 vaart volgens hem ook zuiniger in de modus als 'gewone' motorboot, waarbij de foils niet worden gebruikt. "Het is dan een motorboot met steps, de foils zitten dan in de romp." De nieuwe uitvoering is groter en heeft ook een kajuit, waardoor overnachten op de boot mogelijk is.
The Green Wave heeft vijf Candela's besteld. "Voor de zekerheid vanwege de leveringsproblemen in de sector. En we hebben er al twee verkocht, aan mensen die de boot nog niet eens hadden gezien. Ze kochten hem puur op basis van de specificaties."
De boten van Candela hebben mobiele verbindingen aan boord en zijn op afstand te volgen met een app. Net als bij Tesla kunnen ze automatisch op afstand software-updates ontvangen en de C8 heeft nog een overeenkomst met Tesla: een groot touchscreen voorin.
Uitstootvrij varen wordt verplicht
De interesse in de elektrische pleziervaart zal snel gaan toenemen, verwacht Caroen. Dat komt mede door de strengere milieueisen van overheden. In de Amsterdamse binnenstad moeten boten vanaf 2025 uitstootvrij zijn, vanaf 2030 geldt dat voor de rest van Amsterdam. Ook worden uitstootvrije boten over enkele jaren mogelijk verplicht in veel natuurgebieden.
Het opladen is nog een punt van zorg. Er zijn nog weinig snelladers voor elektrische vaartuigen, waardoor opladen via een normaal stopcontact moet. "Door de opkomst van elektrische sloepen zullen er wel steeds meer stopcontacten beschikbaar komen bij steigers", verwacht Goes. Sommige gemeenten zijn al begonnen met het plaatsen van publieke laadpalen voor de pleziervaart.
Ook worden steeds vaker bestaande zeilboten en motorboten omgebouwd tot elektrische boten, bijvoorbeeld als de boten toch een nieuwe motor nodig hebben. Bovendien groeit het aanbod van elektrische buitenboordmotoren. De interesse onder bootliefhebbers en watersporters begint op gang te komen, ziet Caroen. "We worden al veel gevraagd om presentaties te geven bij bootshows en clubs van jachthavens. Steeds meer mensen vragen zich af: wordt elektrisch varen voor mij al haalbaar?"
Bright gaat de Candela testen. Volg ons YouTube-kanaal om onze video niet te missen.