Automerk Polestar stapt in elektrisch varen: 'Het tij keren'
Volvo-zusterbedrijf Polestar gaat samenwerken met de Zweedse maker van e-boten Candela. Dat bedrijf bouwt elektrische draagvleugelboten met de hydrofoiling technologie: vanaf een afstandje lijken die boten over het water te 'vliegen'.
De autofabrikant Polestar duikt in de wereld van elektrisch varen. Het bedrijf gaat zijn accutechnologie leveren aan Candela, de maker van elektrische draagvleugelboten die zuiniger, stiller en schoner moeten varen. De bedrijven denken samen te kunnen zorgen voor een doorbraak voor elektrisch varen.
De elektrificatie in de maritieme wereld heeft volgens Polestar momenteel 'nog niet zo'n vaart als in de auto-industrie'. "Er zijn technologische- en designdoorbraken nodig om het tij te doen keren", stelt de Volvo-zuster.
Zuiniger varen
De draagvleugels van de Candela-boten duwen de romp bij hogere snelheden boven het water uit, waardoor de scheepsweerstand afneemt. Daardoor gebruikt de nieuwste Candela-boot, de C-8, bij hoge snelheden '80 procent minder energie dan vergelijkbare boten'. Een computersysteem en sensoren zorgen ervoor dat de boot in balans blijft.
"Ik ben gefascineerd over de elegante wijze waarop de boten van Candela door, of beter gezegd, óver het water glijden", zegt Polestar-ceo Thomas Ingenlath. De Candela C-8 kan een snelheid van 30 knopen (56 km/u) halen, maar is nog erg duur: de boot kost zo'n 290.000 euro.
Elektrische buitenboordmotor
Candela wordt ook wel de 'Tesla van de e-boten' genoemd. Volgens Candela-ceo Gustav Hasselskog zorgt de samenwerking met Polestar ervoor dat het bedrijf 'volle kracht vooruit kan' om de adoptie van elektrisch varen te versnellen.
Polestar en Candela willen later mogelijk op meer gebieden gaan samenwerken dan alleen rond accu's. De bedrijven ontwierpen samen ook al een elektrische buitenboordmotor, de Candela C-POD, die bijna een kwart grotere actieradius dan concurrenten biedt. Ook kan hij drieduizend uur draaien zonder onderhoud.
Ook watertaxi's
Op boten met de hydrofoil-technologie hebben passagiers minder last van golven, lawaai, trillingen en stank. Het Zweedse bedrijf werkt ook aan grotere versies van de draagvleugelboten die voor personenvervoer bedoeld zijn, zoals een elektrische watertaxi met plek voor 12 personen. Die elektrische ferry moet eind dit jaar in de buurt van Stockholm gaan varen.