Streamingdienst over liefde, gender en seksualiteit: 'Films kunnen je ogen openen'
Nederland heeft er sinds vandaag een nieuwe streamingdienst bij. Op IXY staan films over liefde, gender en seksualiteit, die volgens de Amsterdamse startup 'de diversiteit van de mensheid op inclusieve wijze' laten zien. "We willen de levens van mensen veranderen door de kracht van film", vertelt IXY-oprichter Josje Helmond.
Anders dan Netflix, Disney+ of HBO Max heeft de nieuwe streamingdienst IXY geen abonnement: de films en documentaires zijn alleen los te huren of te kopen. IXY heeft nu ruim vijftig films, waaronder meerdere prijswinnende films als Dallas Buyers Club, Una Mujer Fantastica, Moonlight, God's Own Country en Portrait de la Jeune Fille en Feu.
IXY-oprichter Josje Helmond (31) had tien jaar geleden al het idee om een speciale videodienst voor films rond gender en seksualiteit op te zetten. Als tiener heeft ze ervaren hoe groot de rol van films kunnen zijn om 'jezelf te vinden', vertelt ze. "Toen ik vijftien was voelde ik dat ik misschien op vrouwen viel en ik was daardoor eerst erg in de war. Ik was op zoek naar films die daar over gingen, want ik kende in mijn omgeving geen lesbische vrouwen. Films hebben toen mijn ogen geopend voor wie ik ben en hoe ik mijn leven kan leiden. Films kunnen daarin zo krachtig zijn. De uitdagingen waar veel mensen mee zitten, dat zie je gespiegeld in de films op IXY."
'Tijdloze films moeten altijd beschikbaar zijn'
Grote streamingplatforms hebben wel een klein aanbod van soortgelijke films, maar volgens Helmond is er behoefte aan een speciale internationale dienst. "Het kan bijvoorbeeld heel fijn zijn om mensen in je omgeving te vragen of ze een bepaalde film willen kijken, omdat het zo goed weergeeft hoe jij je voelt. Vooral als je het zelf moeilijk hebt om iets onder woorden te brengen. Dan is het erg vervelend als zo'n film ineens niet meer op Netflix staat, als deze er überhaupt te zien en dus te ontdekken was. De films op IXY zijn tijdloos en onze visie is dat ze over heel veel jaren nog steeds bij ons te streamen zijn."
Andere sites die films over dezelfde onderwerpen aanbieden werken volgens haar niet goed genoeg of hebben een te beperkte focus. "Sommige sites spreken maar één doelgroep aan of ze worden vooral door vrijwilligers gemaakt en voelen houtje-touwtje aan. Ik ga hier vol voor, dit is mijn fulltime-baan. Onze community, of beter gezegd onze maatschappij, verdient gewoon een professionele streamingdienst", zegt Helmond, die jarenlang in de e-commerce werkte.
De naam IXY komt overigens van 'ik zie'. "IXY is voor iedereen die écht wil zien. We hebben ook aan Amerikanen gevraagd hoe ze het zouden uitspreken en zij zeggen ook iets van 'iksie', net als wij in Nederland."
Geen abonnement
Op IXY zijn films gerangschikt in categorieën als 'uit de kast', 'in de kast', polyamorie, religie en platteland. Een film huren kost 3 euro en kopen kost 6 euro. "Betalen per film kan heel goed werken. Als je specifiek naar een bepaald onderwerp op zoek bent en wij hebben daar een mooie documentaire over, dan is de drempel veel lager om eenmalig te betalen. Als je zelf nog op zoek bent naar je identiteit, dan willen veel mensen niet meteen ergens maandelijks aan vast zitten."
Filmdistributeurs en filmmakers reageren volgens Helmond tot nu toe erg positief, waardoor het filmaanbod de komende tijd kan gaan groeien. "Filmdistributeurs zien de waarde ook in. Ze voelen dat er een latente doelgroep is, die ze beter kunnen bereiken. We delen de inkomsten, naast impact als hoogste doel, en hebben daardoor hetzelfde belang. Doordat we nu contracten hebben voor de Benelux kunnen we relatief gemakkelijk rechten verkrijgen voor andere markten en zo internationaal uitbreiden."
Filmmakers
Het doel van IXY is uiteindelijk om de hele internationale LHBTQIA+ filmwereld te ondersteunen. Helmond: "We werken samen met de queer-filmindustrie om de doelgroepen nog beter dan nu te kunnen bereiken. Het is voor distributeurs erg interessant dat er nu een platform is waar ze de komende jaren dit soort films kunnen aanbieden. Daardoor kunnen ze eerder besluiten om bepaalde films in te kopen."
Dat kan er weer voor zorgen dat filmmakers meer financiële mogelijkheden krijgen om nieuwe verhalen te vertellen. "Zo vloeit het geld dat we verdienen ook deels terug naar de makers. Het wordt een circulaire cashflow."
Nog geen apps
Na de eerste lancering is er nog veel werk aan de winkel voor IXY, vertelt Helmond. Zo heeft de streamingdienst momenteel nog geen apps voor mobiele apparaten of smart-tv's. "We gaan nu live met de site voor mobiel en desktop, en we hebben ondersteuning voor Google Chromecast om te streamen naar tv's. Maar er is nog veel te verbeteren en uit te breiden. Daar gaan we de komende maanden mee bezig. Pas na de zomer, als het belangrijkste streamingseizoen aanbreekt, komt onze marketing echt op gang."
Hoe snel IXY daarna kan uitbreiden naar andere landen hangt af van de zoektocht naar een investeerder. "Autonomie behouden en de juiste investeerders aantrekken is voor mij een groot goed. Het liefst heb ik een investeerder die het zelf ook snapt, in plaats van dat ik aan een bank moet gaan uitleggen waarom deze films zoveel mensen in de wereld kunnen gaan helpen."
Tonie van Ringelestijn
Luister ook: gouden tijden voorbij voor Netflix?