Nederlandse app wint Apple-prijs: 'Indrukwekkende ervaring'
De Nederlandse audio-app Odio met rustgevende, ruimtelijke soundscapes is een van de twaalf apps die door Apple is bekroond met een Design Award. De vreugde bij de Eindhovense appmakers is groot. "Dit is heel bijzonder. We beseffen het nog niet zo goed."
Een 'indrukwekkende audiovisuele ervaring' noemt Apple de app Odio van het Eindhovense bedrijf Volst, de designer Joon Kwak en de geluidsspecialist en componist Max Frimout. Gebruikers van de app horen rustgevende soundscapes met elektronische klanken, gecomponeerd door artiesten uit Berlijn, Seoul en Eindhoven. Het klinkt realistisch alsof de geluiden van om je heen komen, doordat de app de technologie ruimtelijke audio gebruikt en de hoofdbewegingen van de dragers van AirPods en Beats-hoofdtelefoons automatisch volgt. De soundscapes zijn aan te passen in een opvallende cirkelvormige interface. Op het scherm van de iPhone en iPad bewegen vloeiende animaties synchroon met het geluid.
"We hebben het vannacht wat later gemaakt", vertelt Rutger Schimmel, een van de vijf ontwikkelaars van Odio. "Er zijn miljoenen iOS-apps. Als je er dan door Apple wordt uitgepikt voor een Design Award, dat is echt bijzonder. We wisten dat we genomineerd waren, maar we hadden niet verwacht dat we zouden winnen. We beseffen het nog niet zo goed." Een collega van Schimmel was bij Apple Park in Californië om de award, in de vorm van een kubus, in ontvangst te nemen.
Geluidsbubbel creëren
Odio kwam een jaar geleden tot stand nadat Volst ging samenwerken met Joon Kwak, een ontwerper die is afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven en in Zuid-Korea woont. Kwak wilde natuurgeluiden combineren met de nieuwe mogelijkheden rond ruimtelijk geluid en het volgen van hoofdbewegingen, die Apple toevoegde bij de komst van de AirPods Pro. "We hebben toen gezegd: we willen dit samen met jou gaan doen. We maken ook software voor klanten, maar hebben daarnaast een paar eigen producten. Het begon als sideproject maar het gaat nu ons hoofdproject worden", zegt Schimmel.
Het concept met de natuurgeluiden werd in samenwerking met geluidskunstenaar Max Frimout omgevormd tot de app met soundscapes van componisten. Odio wil uitgroeien tot een platform voor artiesten om met een nieuwe manier met ambient geluid om te gaan, vertelt Schimmel. "We willen ons onderscheiden van andere apps met rustgevende geluiden. De combinatie van ruimtelijk geluid met headtracking maakt het mogelijk om een soort geluidsbubbel te creëren. Je plaatst jezelf in een andere wereld, doordat dat effect overtuigend is. In die bubbel moet je lang kunnen blijven. We willen dat het geluid helemaal om je heen gaat. Dat je je omgeven voelt door de soundscape."
Onderdeel van dagelijkse routine
De eerste twee soundscapes bij Odio zijn gratis, wie er meer wil moet een abonnement nemen voor 3 euro per maand of 25 euro per jaar. Schimmel: "Zo'n abonnement hebben we nodig, omdat we elke maand een nieuw album willen toevoegen en de app steeds verder willen verbeteren. Ook hopen we dat de app meer een onderdeel kan worden van de dagelijkse routines van mensen."
Er komt nog geen Android-versie van de app, zegt hij. "Dat zit er voorlopig niet in. Bij Android zijn er minder headsets die dezelfde standaard voor 3D-audio gebruiken, terwijl er al miljoenen AirPods zijn die ruimtelijk geluid en headtracking ondersteunen. Apple heeft ook tools op dit gebied die fijn zijn om mee te werken."
Uitkijken naar de Apple-bril
Schimmel kijkt intussen al uit naar de mixed reality-bril die Apple naar verluidt volgend jaar wil introduceren. "We staan te popelen om een versie van Odio voor augmented reality of virtual reality te maken. Je kan daar mooie dingen op het gebied van meditatie mee doen."
Kijk ook onze video vanaf Apple-event WWDC.
Hoe werkt Apple Spatial Audio?
Luister ook: