Chinese techreus onthult nieuwe zelfrijdende auto Robo-1
Het nieuwe automerk Jidu, een samenwerking tussen de Chinese techreus Baidu en het autoconcern Geely, heeft een conceptcar van een nieuwe zelfrijdende auto gepresenteerd. De verkoop van de robotauto moet ergens volgend jaar van start gaan.
De spin-off van Baidu en Geely onthulde vandaag de conceptcar van de zelfrijdende hatchback Robo-1. De auto zal omgerekend zo'n 30.000 euro gaan kosten.
De voorste deuren van de Robo-1 zijn vleugeldeuren die omhoog open zwaaien, de stoelen en het stuur zijn in racestijl ontworpen en een breedbeeldscherm loopt over de hele breedte van het dashboard. Met allerlei sensoren, waaronder lidar, brengt de auto de omgeving in 3D in kaart.
Dit prototype komt volgens Jidu voor 90 procent overeen met het uiteindelijke model dat op de markt komt, al zegt het bedrijf niet wat de verschillen zijn. De wagen is ontwikkeld op basis van het Apollo-platform waar ook andere Chinese merken auto's mee kunnen gaan maken.
Zelfrijdende taxi's
Baidu is een van de grootste Chinese techbedrijven en maakt onder andere de populairste zoekmachine in het land. Het concern zet al jaren in op kunstmatige intelligentie (AI), dat het ook toepast in zijn zelfrijdende auto's.
Baidu heeft in tien Chinese steden al zelfrijdende taxi's rondrijden. Die dienst hoopt het in 2025 uit te breiden naar 65 steden. Geely is bekend als het moederbedrijf van Volvo en Polestar.
Ook zonder mens achter het stuur
De Robo-1 moet op de meeste wegen volledig autonoom kunnen rijden, aldus Jidu. Het bedrijf zegt met het prototype al zo'n 27 miljoen kilometer zelfrijdend te hebben afgelegd. Dat gebeurde nog onder toezicht van medewerkers, maar Baidu kreeg eerder als eerste Chinese bedrijf van de regering al een vergunning voor het testen van autonome voertuigen zonder dat er een chauffeur achter het stuur zit.
Baidu deed de afgelopen jaren grote investeringen in autonoom rijden, mede dankzij subsidies van de overheid. De Chinese regering noemde Baidu enkele jaren geleden een van de 'nationale kampioenen' op het gebied van AI.
Jidu werkt onder meer samen met de chipmakers Qualcomm en Nvidia. "De rekenkracht van een auto is lange tijd kleiner geweest dan die van een smartphone, maar dat gaat veranderen", zegt Jidu-topman Xia Yiping tegen Wired. Volgens Xia gaat de techindustrie de komende jaren zorgen voor een 'evolutie van de auto'. Net als Tesla wil Jidu de functies van de auto steeds verder verbeteren via software-updates.
Chinese techreuzen storten zich op auto's
De Robo-1 laat zien hoe groot en innovatief de Chinese auto-industrie is, zegt Mingyu Guan van adviesbureau McKinsey tegen Wired. "China is toonaangevend in de industrie." Voor techbedrijven zoals Baidu wordt het echter nog wel een grote uitdaging om potentiële kopers ervan te overtuigen dat hun auto’s veilig en betrouwbaar zijn, denkt topman en analist Tu Le van Sino Auto Insights. "Ze moeten consumenten ervan overtuigen om hen het leven van hun kind toe te vertrouwen."
Baidu is niet het enige Chinese technologiebedrijf dat werkt aan eigen elektrische en zelfrijdende auto's Ook Xiaomi en Huawei investeren miljarden in de ontwikkeling van auto's. De eerste auto van Xiaomi moet in 2024 op de markt komen.
Elektrische auto's maken intussen in China een grote opmars door, mede dankzij subsidies en andere overheidsmaatregelen. Vorig jaar steeg de verkoop van elektrische auto's in het land met 169 procent. Daarmee waren EV's goed voor 15 procent van de autoverkopen in China, terwijl dat in de VS maar 4 procent was.
Autoplannen Apple, Google en Sony
Concurrenten van Chinese techbedrijven zijn ook bezig met ontwikkeling van technologie voor auto's. Zo maakt Google-dochter Waymo zelfrijdende taxi's en autonome vrachtwagens. Ook onderzoekt Apple al jaren de mogelijkheid om een eigen auto te lanceren.
Het Japanse Sony en Honda werken ook samen aan elektrische auto's, die vanaf 2025 van de band moeten rollen.