Duitsland onderzoekt Apple: concurrentie mogelijk belemmerd
De Duitse mededingingswaakhond onderzoekt of Apple de concurrentie verstoort met de beperkingen voor apps om gebruikers te volgen. Apps moeten gebruikers sinds vorig jaar toestemming vragen voordat ze hun gegevens mogen volgen.
Het Duitse Bundeskartellamt maakte vandaag bekend een procedure tegen Apple te zijn gestart. Het onderzoek richt zich op de vraag of Apple met zijn App Tracking Transparency Framework (ATT) de apps van derden belemmert. Met de regels geeft Apple volgens de toezichthouder mogelijk een voorkeursbehandeling aan zijn eigen apps.
Apple kwam vorig jaar met de trackingbeperkingen in iOS 14.5. Sindsdien mogen apps het gedrag van gebruikers niet meer stiekem volgen op basis van de unieke advertentie-ID van hun apparaat, maar moet daar toestemming voor gevraagd worden. De overgrote meerderheid geeft na het zien van de pop-up geen toestemming en klikt op de optie 'Vraag app om niet te tracken'. De maatregel was volgens Apple bedoeld om de privacy van gebruikers te verbeteren.
Klachten adverteerders
Adverteerders, uitgevers en internetbedrijven klaagden over de gevolgen van het Apple-beleid. Zij weten sindsdien minder over de gebruikers en zouden daardoor minder goed reclame op maat kunnen aanbieden. Facebook waarschuwde dat adverteren hierdoor minder aantrekkelijk is voor kleinere bedrijven. De pop-ups over de toestemming voor tracking verschijnen niet bij de eigen apps van Apple, omdat die geen gegevens voor reclamedoeleinden zouden delen met andere bedrijven.
Het Bundeskartellamt zegt te vermoeden dat de anti-trackingregels van Apple de concurrentie hebben benadeeld. "We zien dat de regels van Apple van toepassing zijn op derden, maar niet op Apple zelf. Dit zou Apple in staat stellen de voorkeur te geven aan zijn eigen aanbiedingen of andere bedrijven te belemmeren."
'Apple verdiende meer sinds nieuwe beleid'
Apple zou ook zelf garen spinnen bij de strengere trackingregels. De advertenties van Apple bovenaan de zoekresultaten in de App Store, zogenoemde Search Ads, zouden in een half jaar tijd ruim drie keer effectiever zijn geworden, meldde de Financial Times afgelopen najaar. Apple verdient miljarden per jaar aan de Search Ads.
In een reactie stelde Apple eerder: "De technologieën zijn deel van één allesomvattend systeem dat is gemaakt om ontwikkelaars te helpen veilige advertenties te implementeren en gebruikers te beschermen, niet in het voordeel van Apple."