Media Park krijgt werkplaats voor de metaverse: 'Niet afwachten maar aan de slag'
Op het Media Park in Hilversum gaan honderden studenten de komende jaren ervaringen in virtuele werelden bouwen. Zes creatieve mbo-vakscholen doen mee met deze nieuwe werkplaats voor de metaverse.
De term metaverse staat voor de virtuele werelden waarin gebruikers op afstand samenkomen. Bekende metaverses zijn bijvoorbeeld de onder jongeren populaire 3D-werelden Roblox en Minecraft. Grote techpartijen werken daarnaast aan metaverses met bredere toepassingen, zoals Horizon Home van Facebook-moederbedrijf Meta en Microsoft Mesh.
In de nieuwe Metaverse Werkplaats op het Media Park gaan studenten samen met docenten en medewerkers van media- en productiebedrijven werken aan toepassingen voor deze 'immersieve technologie'. Zes mbo-vakscholen werken ervoor samen met onder andere Media Perspectives en ClickNL. "Studenten leren in deze hybride leeromgeving door dingen te maken en bedrijven krijgen de kans om te experimenteren met nieuwe technologie. Voor studenten is het goed dat ze vlakbij de mediabedrijven werken. We willen hiermee dicht op het vuur zitten", vertelt kwartiermaker Rufus Baas.
Nuttige toepassingen
De metaverse-toepassingen waar op het Media Park aan wordt gewerkt zullen niet alleen gericht zijn op de mediasector, maar ook op bijvoorbeeld stedelijke ontwikkeling, hulpverlening en het onderwijs. "Het gaat veel breder dan entertainment. Deze 3D-ervaringen worden steeds vaker gebruikt voor besluitvorming over stedelijke vernieuwing, bijvoorbeeld om burgers kennis te laten maken met plannen voor hun leefomgeving", vertelt Ton Van Mil, directeur van Media Perspectives. "En steeds meer bedrijven maken trainingen in virtual reality, zoals oefeningen van branden en ongelukken. Voor hulpverleners zijn er complete scripts die ze in metaverse-achtige werelden kunnen ervaren. Deze technologie is een belangrijke manier om slimmer te gaan werken."
De opkomst van de metaverse toont volgens Baas ook hoe de rol van mediatechnologie verandert en hoe anders de jonge generatie daar mee omgaat. "Nieuwe studenten zeiden tien jaar geleden vaak nog dat ze vooral leuke of mooie filmpjes wilden maken. Nu komen ze bij ons binnen met plannen voor documentaires over zaken die in hun omgeving gebeuren. Ze willen waarde en maatschappelijk nut toevoegen. Dat zien we bij de metaverse-toepassingen ook terug. Het gaat ze om veel meer dan vermaak bieden", zegt Baas.
Nieuwe generatie groeit er mee op
Veel mediabedrijven kijken rond de metaverse nog de kat uit de boom. "Ze letten vooral op het bereik en in de metaverse kun je nog nog weinig mensen bereiken. Er zijn ook nog niet genoeg mensen met een VR- of AR-bril. Maar in sectoren als kunst en gaming komen de virtuele werelden wel steeds meer op en hebben ze nu al bestaansrecht", aldus Van Mil.
Nederlandse mediabedrijven reageerden in het verleden traag op de opkomst van sociale media en moeten daarvan leren, zegt Baas. "Dat moeten we dit keer voorkomen. We zien deze nieuwe virtuele werelden opkomen, het is een kwestie van tijd. We moeten er niet op wachten totdat er grote aantallen mensen gebruik van maken, we moeten er nu al mee aan de slag."
De metaverse zou uiteindelijk een groot publiek kunnen trekken, denkt Baas. "Voor de komst van YouTube hadden we ook nooit verwacht dat zoveel mensen elke dag zolang naar online-video's zouden kijken. Nu zie je kinderen massaal opgroeien met het maken van filmpjes, maar ook met 3D-werelden zoals Roblox, Fortnite en Minecraft. Die generatie raakt verveeld van passieve content, zoals video's. En ze willen straks in hun werkomgeving ook communiceren met interactieve tools, en niet met een 'platte' videocall in Microsoft Teams."
Media Park als 'bruisende campus'
De mbo-vakscholen die meewerken zijn Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Grafisch Lyceum Rotterdam, Nimeto, Cibap en Sint Lucas. Er wordt ook gekeken naar samenwerkingen met meer technische opleidingen en relevante startups. Met grote techbedrijven wordt nog niet samengewerkt. "We kiezen niet voor één of meerdere vaste metaverses waarmee we werken. In de praktijk zie je ook dat bedrijven voor verschillende metaverse-toepassingen ook verschillende platforms en tools inzetten", aldus Baas.
De nieuwe werkplaats volgt op de komst van het MBO College Hilversum met duizend studenten naar het Media Park. Ook is er al een opleidingsfaciliteit van de Hogeschool van Amsterdam aanwezig. Van Mil: "Het Media Park wordt minder een media- en productiefabriek en steeds meer een levendige campus en een knooppunt van kennisontwikkeling. Met de komst van al deze studenten kan het een bruisende plek gaan worden."
Vandaag werd ook bekend dat op het Media Park dit najaar een Media Innovatie Hub wordt geopend, waarin onder andere toepassingen van de metaverse worden onderzocht. Onder de partijen die samenwerken aan de innovatiehub zijn VodafoneZiggo, Beeld & Geluid, de NPO en TKI CLICKNL.
Tonie van Ringelestijn