Tesla Autopilot in 9 maanden betrokken bij 273 ongelukken in VS
Tesla-auto's die reden met de semi-zelfrijdende Autopilot-software waren de afgelopen negen maanden betrokken bij 273 ongelukken in de VS. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid NHTSA.
In totaal werden tussen juli 2021 en medio mei 392 ongevallen met geavanceerde rijhulpsystemen gemeld bij de NHTSA. Autofabrikanten zijn in de VS verplicht ongelukken met rijhulpsystemen door te geven aan de instantie.
Het gaat om systemen voor autonoom rijden met 'level 2', waarbij het systeem kan optrekken, remmen en sturen, maar de bestuurder verantwoordelijk blijft en zijn handen altijd aan het stuur moet houden. Een testversie van het Tesla-systeem genaamd 'Full Self-Driving' biedt meer mogelijkheden dan AutoPilot, zoals autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten, maar ook dat systeem biedt alleen 'level 2'.
Achter Tesla volgde Honda met 90 ongelukken en Subaru met tien botsingen. De andere automakers meldden vijf of minder incidenten. Bij 11 van 98 aanrijdingen waarbij gegevens over het letsel van inzittenden beschikbaar waren ging het om 'ernstig letsel of overlijden'.
Lastig vergelijken
Tesla-topman Elon Musk heeft Autopilot eerder omschreven als 'onmiskenbaar veiliger' dan menselijke bestuurders. "We moeten begrijpen hoe deze voertuigen presteren in echte situaties", zei NHTSA-topman Steven Cliff tegen Amerikaanse media.
Volgens Cliff is het lastig de veiligheid van de verschillende rijhulpsystemen te vergelijken, doordat het aantal auto's dat ermee werkt en het totaalaantal afgelegde kilometers ontbreken.
Zelfrijdende auto's
Volledig zelfrijdende auto's (levels 3 tot 5) waren in negen maanden betrokken bij 130 gemelde botsingen, waaronder 62 van Google-zusterbedrijf Waymo. Het rapport vermeldt bij de ongelukken met zelfrijdende auto's één zwaargewonde en nul doden.
Tesla's botsen op wagens hulpdiensten
De NHTSA doet al uitgebreid onderzoek naar Tesla Autopilot vanwege botsingen met geparkeerde voertuigen van hulpdiensten. Bij de toezichthouder zijn minstens zestien van zulke incidenten bekend.
"Gemiddeld bij deze crashes brak Autopilot de controle over het voertuig minder dan een seconde voor de botsing af", aldus de NHTSA. Dat gebeurde terwijl de voertuigen van de hulpdiensten gemiddeld 8 seconden voor de botsing al zichtbaar zouden zijn geweest voor bestuurders, bleek uit situaties waarvan camerabeelden beschikbaar waren.