TikTok gaat duidelijker aangeven of een video reclame is
TikTok gaat onder druk van Europese toezichthouders, waaronder de Nederlandse ACM, duidelijker onderscheid maken tussen reclames en normale filmpjes. Hiervoor gaat TikTok bij reclamefilmpjes een nieuw label tonen.
TikTok is door Europese toezichthouders op de vingers getikt omdat het onderscheid tussen commerciële en niet-commerciële content niet helder was. De marktwaakhonden hebben TikTok gedwongen om aanpassingen door te voeren.
"Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het nog belangrijker dat dit onderscheid duidelijk is. Op dit punt heeft TikTok aanpassingen gedaan", aldus de ACM.
Label
Commerciële content zal voortaan duidelijk gemarkeerd worden met een label. "Hiertoe zullen diverse labels in de praktijk worden getest op zichtbaarheid en effectiviteit. Zo wordt bepaald wat het beste werkt voor deze doelgroep."
Ook kunnen gebruikers het melden als ze commerciële filmpjes zien die niet goed als zodanig zijn te herkennen. Ook kunnen ze advertenties en aanbiedingen melden die kinderen ertoe kunnen aanzetten om producten of diensten te kopen. Verder heeft TikTok het makkelijker gemaakt om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen: de optie om die te weigeren wordt nu op vergelijkbare wijze getoond als de optie om die te accepteren.
'In de gaten houden'
Aanleiding voor de bemoeienis van de toezichthouders was een klacht van consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond. Zij riepen vorig jaar op tot ingrijpen bij TikTok. Het videoplatform zou gebruikers misleiden en kinderen, een hele kwetsbare doelgroep, onvoldoende bescherming bieden tegen ongepaste inhoud en reclames.
“De stappen van TikTok verwelkomen wij. Samen met onze EU-collega’s monitoren wij de uitkomst en effectiviteit van de toezeggingen van TikTok", aldus ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh.
Consumentenbond: teleurgesteld
De Consumentenbond is teleurgesteld dat het onderzoek naar TikTok wordt stopgezet, omdat allerlei problemen nog niet zijn opgelost. "Het platform blijft nu bijvoorbeeld nog gepersonaliseerd adverteren richting kinderen. Dat is wat ons betreft absoluut onaanvaardbaar", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Verder blijft TikTok zich het recht voorbehouden om zonder vergoeding video's van gebruikers te hergebruiken en te verspreiden.
Molenaar: "Ook is nog totaal niet duidelijk wat TikTok gaat doen om kinderen te beschermen, bijvoorbeeld tegen expliciete content. Daarover gaan we ook zeker nog met de ACM in gesprek."