TikTok zet uitrol beleid in EU op pauze om privacyzorgen
TikTok pauzeert de Europese uitrol van een omstreden wijziging in het privacybeleid.
Onder het nieuwe privacybeleid zouden alle Europese TikTok-gebruikers zonder toestemming gerichte advertenties te zien krijgen. De wijziging werd vorige maand aangekondigd.
De Ierse datawaakhond, de Irish Data Protection Commission (DPC), besloot daarop in gesprek te gaan met TikTok. Na gesprekken die gisteren plaatsvonden heeft TikTok besloten om voorlopig niet door te gaan met de uitrol, schrijft TechCrunch.
In een reactie aan TechCunch schrijft TikTok: "Terwijl we reageren op de vragen van belanghebbenden over ons gewijzigde beleid wat betreft persoonlijke advertenties, pauzeren we dat deel van de uitrol van ons privacybeleid. Wij geloven dat op de persoon toegespitste advertenties de beste in-app ervaring biedt voor onze gemeenschap en ons op gelijke voet stelt met andere techplatformen."
Europese privacywet
Het bestuur achter de populaire video-app had al een tik op de vingers gekregen uit Italië, waar toezichthouders erop wezen dat deze verandering mogelijk in strijd is met de Europese privacywet. Volgens deze Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) moeten bedrijven een geldige reden hebben om gegevens te verwerken. De reden die TikTok tot nog toe gebruikte, was 'toestemming vanuit de gebruiker'.
Nu wil het platform overstappen op de reden die bekend staat als 'gerechtvaardigd belang'. Bij een gerechtvaardigd belang moet een bedrijf aantonen dat het gegevens móet verwerken voor een doel dat "zich op een rechtsbeginsel kan beroepen", aldus de Autoriteit Persoonsgegevens op zijn site. Denk daarbij aan het recht om een veilig en gezond leven te leiden of de privésfeer te beschermen, maar ook het recht van een bedrijf om klanten na een aankoop te laten weten dat ze iets soortgelijks in de aanbieding hebben. Al mag het - in ieder geval volgens de lezing van de Nederlandse toezichthouder - ook niet gaan om puur commerciële belangen.
Wel moet het bedrijf dan bewijzen dat het daarmee niet teveel schade toebrengt aan de privacy van de betrokkenen. Vermoedelijk zal TikTok dáár de meeste problemen mee hebben. Om gerichte advertenties te tonen, moet het bedrijf nu eenmaal veel persoonsgegevens verzamelen, verwerken, en aan derden doorspelen.