TikTok geeft je nu meer controle over wat je op 'For You' ziet
Gebruikers van TikTok kunnen binnenkort instellen over welke onderwerpen ze geen video's meer op hun For You-pagina willen zien. Ook moet een verbeterd systeem voorkomen dat jonge gebruikers video's zien die alleen voor volwassenen geschikt zijn.
TikTok laat gebruikers specifieke woorden of hashtags aangeven waarover ze geen video's meer voorgeschoteld willen krijgen op het onderdeel For You. Dat maakte de video-app vandaag bekend. De For You-feed wordt door app bepaald op basis van de interacties die gebruikers met video's op TikTok hebben en op basis van video-informatie, zoals bijschriften en hashtags.
Het nieuwe filter voor bepaalde woorden of hashtags is volgens TikTok handig als gebruikers geen interesse meer hebben in onderwerpen waar ze eerder video's over hebben bekeken. "Bijvoorbeeld als je net thuis een klus hebt afgerond en geen DIY-tutorials meer wilt zien, of als je alleen plantaardig wil eten en geen recepten met zuivel of vlees wilt krijgen."
De nieuwe functie komt de 'komende weken' voor iedereen beschikbaar. De woordfilters werken voorlopig alleen op basis van woorden in beschrijvingen en stickers. TikTok-gebruikers kunnen al langer de knop 'Niet geïnteresseerd' bij elke video aanklikken, maar dat voorkwam niet altijd dat ze over een bepaald onderwerp filmpjes op hun For You-feed zagen.
'Volwassenheidsscore'
TikTok voert de komende weken ook een nieuw systeem in dat video's beter zou rangschikken op basis van de mate waarin ze alleen voor volwassenen geschikt zijn. Dit moet volgens het bedrijf voorkomen dat 'overduidelijke volwassen onderwerpen toch kijkers van jonger dan 18 jaar bereiken'.
"Als we een video ontdekken die over een volwassen of complex onderwerp gaat, bijvoorbeeld met fictieve scènes die te eng of te intens zijn voor een jonger publiek, wordt er een 'volwassenheidsscore' toegekend en krijgt niemand onder de 18 jaar deze video te zien", aldus TikTok.
Daarnaast werkt de app aan aanpassingen die ervoor moeten zorgen dat gebruikers minder video's over hetzelfde onderwerp zien. Dat moet voorkomen dat gebruikers te vaak video's zien die 'mogelijk problematisch zijn als ze herhaaldelijk worden bekeken'. "Het gaat dan bijvoorbeeld over onderwerpen met betrekking tot diëten, extreme fitness en verdriet."
Kritiek
Er is veel kritiek op wat de algoritmes van TikTok aan de veelal jonge gebruikers van de app voorstellen. Ook zijn er zorgen over hoe het Chinese moederbedrijf Bytedance omgaat met de moderatie van schadelijke video's.
Via TikTok zijn de afgelopen jaren levensgevaarlijke 'challenges' gedeeld. Er zijn al zeven kinderen overleden nadat ze meededen aan een uitdaging die rondging op de video-app. Het ging daarbij om de blackout challenge, waarbij deelnemers zo lang mogelijk hun adem inhouden.