Hyundai toont toekomstige luchttaxi en waterstofauto
Hyundai heeft het uiterlijk onthuld van zijn eerste elektrische luchttaxi, een zogeheten eVTOL. Ook toonde het Zuid-Koreaanse bedrijf een nieuwe conceptauto die rijdt op waterstof.
De afkorting eVTOL staat voor 'Vertical Take-Off and Landing': elektrische vliegtuigen die als een helikopter kunnen opstijgen en landen. Hyundai ontwikkelt zijn eerste eVTOL met zijn dochterbedrijf Supernal, dat eind vorig jaar daarvoor werd opgericht. Vandaag is de eerste conceptversie van dat vliegende voertuig onthuld tijdens de Britse Farnborough International Airshow.
Het gaat om de cabine van het voertuig, dat plek moet gaan bieden aan vier passagiers en een piloot. Hyundai stelt dat het voertuig is ontworpen met ervaring uit de auto-industrie. Het is de bedoeling dat het voertuig in 2028 klaar is voor commercieel gebruik. De luchttaxi moet eerst in de VS gaan vliegen, daarna is Europa aan de beurt.
Daarna volgt ook een exemplaar met waterstof-elektrische aandrijving, dat zich goed zou lenen als vliegende taxi. Die zou vanaf 2030 personen en goederen tussen steden vervoeren voor het bedrijf Division, ook een dochter van Hyundai.
Supernal krijgt volgens Hyundai "assistentie van diverse externe partners en van meer dan 50 automotive toeleveranciers". Het gaat dan om expertise op gebieden als constructie, robotica en technologie voor autonoom rijden.
Concept van waterstofauto
Hyundai heeft ook twee nieuwe conceptauto's onthuld, waarvan de N Vision 74 de meest opvallende is. In navolging van de Hyundai Ioniq 5 is ook de Vision 74 geïnspireerd op de Hyundai Pony. Deze is specifiek gebaseerd op de nooit verschenen Pony Coupé Concept uit 1974.
De N Vision 74 heeft hetzelfde hoekige ontwerp in grijs en zwart, compleet met de inmiddels kenmerkende pixellampen van de Ioniq 5 en Ioniq 6. Het uiterlijk is dus retro-modern, de aandrijving alleen modern. De N Vision 74 wordt namelijk aangedreven door zowel Hyundai's nieuwste platform voor waterstofauto's als door een elektrische aandrijflijn met een groot accupakket.
'Rolling lab'
De N Vision 74 heeft een 62,4 kWh-batterij met 800V-snelladen en daarnaast een 85kW-brandstofcel met tanks die 4,2 kg brandstof kunnen bevatten. Dat is samen goed voor een bereik tot 600 kilometer. De topsnelheid ligt boven de 250 kilometer per uur.
Hoewel het hier gaat om een conceptwagen, is dat in het geval van Hyundai een zogenoemd 'rolling lab'-exemplaar: een model dat daadwerkelijk kan rijden. De technologieën zitten echt in de auto en een studiemodel als de N Vision 74 onderstreept daarmee dat Hyundai nog altijd waterstofauto's ontwikkelt. Het bedrijf mikte vorig jaar op 2028 voor de introductie van zijn eerste bedrijfsauto's met een brandstofcel.