Uber betaalt miljoenen compensatie na te dure ritten van gehandicapten
Taxi-app Uber heeft een zaak over de behandeling van gehandicapten in de VS geschikt voor enkele miljoenen dollars.
Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakte de schikking maandagavond bekend. De app paste de kosten die voor wachten in rekening worden gebracht niet aan voor gehandicapte passagiers die meer dan twee minuten nodig hadden om in de taxi te stappen.
Uber zal ruim 65.000 gebruikers compenseren, meldt de Amerikaanse justitie. Zij krijgen het dubbele van het bedrag dat ze aan wachtkosten hadden moeten betalen uitgekeerd in Uber-tegoed. Dat kan op "honderdduizend of miljoenen dollars" aan compensatie uitkomen. Daarnaast krijgen mensen die geklaagd hadden, bij elkaar ruim 2,2 miljoen dollar aan schadevergoeding.
"Mensen met een handicap mogen zich niet als tweederangsburgers voelen of gestraft worden vanwege hun handicap, en dat is precies wat Ubers beleid inzake wachttijden deed", zegt assistent-procureur-generaal Kristen Clarke.
Geen wachtkosten
De komende twee jaar zal Uber geen wachtkosten in rekening brengen voor mensen die hebben aangegeven zelf meer tijd nodig te hebben om in te stappen of die vaak met iemand reizen voor wie dat het geval is. Ook wordt het makkelijker om de extra kosten terug te vragen voor mensen die dat niet vooraf hebben aangegeven.
Uber zegt in een reactie tegen Amerikaanse media blij te zijn met de schikking. "We werken er altijd aan om de toegankelijkheid voor alle gebruikers te verbeteren en moedigen gebruikers met een handicap aan om ons formulier te gebruiken om de wachttijden kwijt te schelden."