Deze auto vangt meer CO2 op dan 'ie uitstoot
Studenten van de TU Eindhoven hebben een elektrische auto ontworpen die tijdens het rijden meer CO2 opvangt dan hij uitstoot. "Het doel is een auto die tijdens zijn hele levenscyclus volledig CO2-neutraal is."
De auto met de naam 'Zem' is vanmiddag door het studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven onthuld. De auto heeft aan de voorkant een speciaal filter waar de lucht doorheen stroomt en waarmee CO2 wordt opgevangen. De CO2 kan worden afgevoerd en uiteindelijk weer worden omgezet in energie, zegt het studententeam.
"We hebben dit in tien maanden tijd ontwikkeld met 35 studenten. Het resultaat is een hele toffe auto die uniek is in de wereld", vertelt teammanager Louise de Laat. "We zijn erg benieuwd naar de reacties uit de auto-industrie." Het CO2-filter is volgens de studenten de eerste in zijn soort. Ze zijn bezig met de aanvraag van een patent.
Uiteindelijk moet het project leiden tot een auto die helemaal geen CO2-uitstoot veroorzaakt. "We willen dat de auto tijdens alle levensfases CO2-neutraal is. Dus ook bij de bouw, de fabricage en de afbraak", zegt De Laat.
Filter vangt CO2 op
De auto vangt momenteel na 20.000 kilometers rijden 2 kilogram CO2 af. Tien auto’s kunnen net zoveel CO2 opslaan als een gemiddelde boom, zeggen de studenten. "Dat lijkt misschien niet veel, maar de totale opbrengst is aanzienlijk als je het straks op grote schaal in elke auto zou toepassen." Met allerlei verbeteringen valt de CO2-opbrengst volgens de studenten nog flink te verhogen.
Het CO2-filter zit na 320 kilometer rijden vol. "Dan haal je hem uit de auto, waarna je het filter in een speciale laadpaal zou kunnen schoonmaken, waarbij de CO2 wordt opgeslagen, zodat het later weer kan worden omgezet in stroom", vertelt De Laat. Het team ontwikkelt ook een prototype van zo'n laadpaal. "We praten met fabrikanten van laadpalen om te kijken wat zij van dit idee vinden."
3D-geprinte materialen
De studenten gebruiken in Zem zoveel mogelijk herbruikbare materialen. Zo zijn grote delen van de buitenkant met behulp van 3D-printen gemaakt, waardoor er bijna geen restafval ontstaat. Daarnaast ondersteunt de auto bi-directioneel opladen, waarbij de auto stroom kan teruggeven aan het netwerk.
Voorlopig gaat het om een prototype, een zogeheten 'proof of concept'. Daarom maakt het team sommige details nog niet bekend, zoals de actieradius. "We moeten nog allerlei zaken in het echt gaan testen, bijvoorbeeld wat de gevolgen van het filter zijn voor de bandenslijtage", aldus De Laat.
Het team gaat de auto komend jaar verbeteren. Het is dan ook de bedoeling dat Zem wordt goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Verder willen de studenten CO2-filters ontwikkelen die in andere auto's zijn te gebruiken.
Lightyear als voorbeeld
Het studententeam noemt de zonneauto van het Helmondse Lightyear als het grote voorbeeld. Dat bedrijf werd opgericht door oud-studenten die bij de TU Eindhoven aan wagens die op zonne-energie reden hebben gewerkt. De eerste Lightyear-auto komt eind dit jaar echt op de markt.
De Laat: "Het is Lightyear na heel veel jaren gelukt om hun droom werkelijkheid te laten worden. Zo beginnen wij nu ook aan ons avontuur. We hopen dat onze oplossing ooit in gewone auto's komt te zitten."