Apple geeft veel meer uit aan politieke lobby: 'Tim Cook meest politiek actieve tech-ceo'
Apple besteedt meer dan ooit aan zijn politieke lobby in de Amerikaanse hoofdstad Washington. Apple-topman Tim Cook zou actief bij die lobby betrokken zijn en persoonlijk spreken met senatoren. Net als andere techreuzen ligt Apple onder de loep vanwege zijn grote marktmacht.
Apple spendeerde in de eerste helft van dit jaar 4,6 miljoen dollar aan zijn Amerikaanse politieke lobby. Dat is ruim 1,5 miljoen meer dan in de eerste helft van vorig jaar, meldt Bloomberg op basis van lobby-documenten van Apple.
Met de 4,6 miljoen dollar heeft Apple in een half jaar nu al meer aan zijn lobby uitgegeven dan voorheen in een heel jaar. De afgelopen jaren bleef dat jaarbedrag ruim onder de 4 miljoen dollar.
Apple-topman Tim Cook nam het roer tien jaar geleden over van oprichter Steve Jobs. Cook zou de politieke houding van Jobs hebben overgenomen, die vond dat de producten van Apple het verhaal moesten voeren. Tien jaar geleden, in de tijden van president Obama, konden de techreuzen ook nog onbelemmerd steeds groter worden.
Apple zoekt andere aanpak
Inmiddels is het tij gekeerd en lopen er meerdere onderzoeken tegen Apple en meerdere grote concurrenten, zowel vanuit de politiek als vanuit marktwaakhonden. Cook zou de noodzaak van lobbyisten inmiddels ook inzien. Onder de vorige regering onderhield Cook nog persoonlijk contact met president Trump, en wist Apple-producten zo bijvoorbeeld te onttrekken aan de handelsheffingen die Trump oplegde aan producten die in China worden gemaakt.
Zulke nauwe banden lijkt Cook met de huidige president Biden niet te hebben. Biden stuurt dan ook aan op het hardhandig optreden tegen de techreuzen. Apple gooit het daarom over een andere boeg, door via lobbyisten en topman Cook persoonlijk te overleggen met senatoren.
'Apple redt het niet met goodwill alleen'
Cook zou de afgelopen maanden twee keer in Washington zijn geweest voor ontmoetingen met senatoren van zowel de Democratische als Republikeinse partij. Dat is uitzonderlijk: collega-topmannen zoals Meta's Mark Zuckerberg en Microsoft-topman Satya Nadella laten het lobbywerk meer aan lobbyisten over. Google kiest ook grotendeels die route, al zou topman Sundar Pichai inmiddels ook vaker ontmoetingen met senatoren hebben.
"Apple heeft het een decennium lang gered op goodwill en een zachte benadering", verklaart Matt Kent van Public Citizen, een non-profitorganisatie die kritisch kijkt naar de miljoenen die bedrijven aan hun politieke lobby besteden. "Het is belangrijk als de topman van een groot bedrijf, om nog maar te zwijgen van een van de grootste bedrijven ter wereld, naar een wetgever gaat en zijn zaak rechtstreeks bij hen bepleit. Wetgevers begrijpen wat dat betekent", aldus Kent.
Er staat veel op het spel
Voor Apple staat in eerste instantie zijn zeggenschap over de App Store op het spel. Amerikaanse politici dreigen de lucratieve appwinkel open te breken, iets dat Apple miljarden aan inkomsten zou kunnen kosten.
Maar er valt meer te winnen: de Amerikaanse senaat ging deze week akkoord met een groot steunpakket voor de investering in Amerikaanse chipfabrieken van onder meer de Taiwanese chipmaker TSMC. Dat bedrijf maakt de belangrijkste chips voor onder meer Apple, maar de de Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo noemt de Amerikaanse afhankelijkheid van chips van Taiwanese fabrikanten 'onhoudbaar' en 'onveilig'.
Meta en Google geven meer uit
De 4,6 miljoen dollar die Apple dit jaar aan zijn politieke lobby besteedde staat nog steeds in schril contrast met enkele concurrenten. Facebook-moederbedrijf Meta gaf vorig jaar ruim 20 miljoen dollar uit, Google 9,6 miljoen en Microsoft ruim 10 miljoen.