Kwart Nederlanders moest meer betalen door te groot datagebruik
Veel Nederlanders lijken zich er niet altijd van bewust dat ze meer moeten betalen als ze meer mobiel internetten. Daardoor kunnen ze een onverwacht hoge rekening van hun provider krijgen, stelt de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM).
Een kwart van de Nederlanders heeft in een jaar tijd een rekening van hun provider ontvangen die hoger is dan het normale maandbedrag van hun mobiele abonnement. Voor 10 procent van hen was de rekening zelfs onverwacht hoog, meldt de ACM.
Die cijfers zijn iets minder hoog dan eerdere jaren, toen er relatief nog meer mensen waren die meer kwijt waren dan hun reguliere maandbedrag. Maar volgens de ACM zijn de bedragen wel groter dan voorheen. "Hoewel het minder vaak voorkomt dat consumenten zo’n hogere rekening krijgen, zijn de extra kosten doorgaans wel hoger dan in eerdere jaren", aldus de toezichthouder. "Het lijkt erop dat mensen zich er niet altijd bewust van zijn dat ze meer mobiel internetten."
Databundel
Providers mogen zelf kiezen wat ze doen als een klant door zijn databundel heen gaat. Dat staat in de algemene voorwaarden. Een bedrijf kan bijvoorbeeld extra geld vragen, waarna de kosten snel kunnen oplopen. Sommige providers vragen geen extra geld, maar verlagen de internetsnelheid voor de rest van de maand.
Het mobiele dataverbruik stijgt nog altijd, in tegenstelling tot de belminuten en sms'jes. In het eerste kwartaal ging het om een groei van 5 procent tot 350 miljoen gigabyte. Gemiddeld betalen Nederlanders voor een mobiel abonnement 16,80 euro per maand.