Instagram-rivaal BeReal groeit hard onder Nederlandse jongeren
Het gebruik van de socialmedia-app BeReal neemt snel toe in Nederland. Met de app moeten gebruikers elke dag op een willekeurig moment, ongeacht waar ze zijn, een foto van zichzelf en de omgeving maken. De app bereikte in juli 15 procent van de Nederlandse jongeren.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau GfK. Afgelopen maand bereikte BeReal 15 procent van de Nederlanders tussen 13 en 24 jaar. Volgens GfK lijken jongeren de app 'massaal te omarmen' als een alternatief voor onder andere Instagram.
BeReal, beschikbaar voor iPhone en Android, bestaat al sinds 2019, maar is vooral dit jaar wereldwijd bezig met een grote opmars. De app staat al maanden hoog in de ranglijsten van de Nederlandse Apple App Store.
Volgens GfK heeft BeReal een grote 'groeipotentie'. Het onderzoeksbureau wijst erop dat TikTok begin 2020 een bereik van 20 procent in de jonge doelgroep had. BeReal heeft momenteel nog erg weinig 'oudere' gebruikers. Bij BeReal zijn 91 procent van de bereikte Nederlanders jonger dan 35 jaar. Ter vergelijk: bij Snapchat is 73 procent jonger dan 35, bij TikTok 44 procent en bij Instagram 37 procent.
Alternatief voor Instagram
BeReal is een van de apps die wordt gezien als een alternatief voor Instagram. Het doel van de app is om minder gelikte foto's te maken om onverwachte momenten. BeReal-gebruikers krijgen elke dag een melding waarin staat dat ze een foto moeten maken. Die foto wordt zowel met de selfiecamera als de camera achterop de telefoon gemaakt, zodat te zien is waar de persoon zich bevindt. Gebruikers hebben twee minuten de tijd om zo'n foto te maken.
BeReal en Snapchat vaker geopend
Door de opzet van de app openen gebruikers BeReal relatief vaak. Gebruikers van zowel BeReal als Snapchat zijn volgens GfK gemiddeld het vaakst per maand actief. Zestig procent van de gebruikers van beide apps was tien dagen of vaker actief in juli. Bij Instagram gold dat voor 45 procent en bij TikTok slechts voor 25 procent.
Dat TikTok relatief laag scoorde had volgens GfK te maken met de livestream van ESPN op TikTok van de wedstrijd Ajax-PSV om de Johan Cruijff Schaal. Dat zorgde voor 'veel incidentele gebruikers', die het gemiddelde omlaag haalden.
Instagram blijft populair
Instagram bereikte in juli volgens GfK 81 procent van de 13- tot 24-jarigen, vrijwel gelijk met dezelfde maand een jaar eerder. Snapchat en TikTok groeiden wel vergeleken met vorig jaar. Snapchat bereikte afgelopen maand 51 procent van de Nederlandse jongeren en bleef daarmee TikTok nipt voor (48 procent).
Luister ook: