Reclames lijken op mailtjes

Advertenties in Gmail onder vuur: klacht tegen Google bij privacywaakhond

24 augustus 2022 om 11:33
Laatste update: 24 augustus 2022 om 18:03

Privacyorganisatie Noyb heeft een klacht ingediend tegen Google omdat het bedrijf met de advertenties in de inbox van Gmail een uitspraak van de Europese rechter zou overtreden.

Noyb diende de klacht tegen Google vandaag in bij de Franse privacytoezichthouder CNIL. Google laat gebruikers van Gmail in hun inbox advertenties zien in een vormgeving die lijkt op normale mails, maar dan voorzien van een klein label, zoals 'Ad' of 'Advertentie'.

Volgens Noyb overtreedt Google hiermee een arrest van het Europese Hof van Justitie van vorig jaar, omdat het bedrijf hiervoor vooraf toestemming van de gebruiker had moeten vragen. De organisatie noemt het 'ongevraagde spamberichten van Google'.

"Het Hof van Justitie was vrij duidelijk over de zaak: als het eruitziet als een e-mail, ruikt als een e-mail, dan is het een e-mail. Het lijkt erop dat Google dit negeert en doorgaat met het versturen van spam naar de eigen gebruikers", aldus jurist Eliška Andrš van Noyb. Google heeft nog niet gereageerd.

Boete

Als de toezichthouder Noyb gelijk geeft, kan Google een grote boete krijgen. De Franse CNIL treedt vergeleken met andere EU-toezichthouders relatief vaak en hard op tegen grote techbedrijven.

Zo legde de instantie Google eerder dit jaar nog een recordboete op van 150 miljoen euro vanwege het gebruik van cookies om gebruikers online te volgen. Google had het moeilijker gemaakt om het gebruik van de cookies te weigeren dan om ze te accepteren.

Privacy Shield

Noyb is een Oostenrijkse belangenorganisatie die is opgericht door de bekende privacy-activist Max Schrems. Hij won in 2020 een belangrijke rechtszaak bij het EU-hof, dat een streep zette door het zogeheten Privacy Shield. Dat was de deal tussen de EU en de VS over het uitwisselen van data van gebruikers.

Het hof oordeelde dat het Privacy Shield in strijd was met de EU-privacywetgeving, omdat de gegevens van Europese gebruikers in de VS onvoldoende beschermd zijn. De EU en de VS onderhandelen nog altijd over een nieuw privacy-akkoord, dat ervoor moet zorgen dat Amerikaanse techbedrijven gegevens van Europeanen naar de VS mogen blijven sturen. 

Kijk ook: Dit gaat je online-leven veranderen