Legale e-step

Ziggo-monteurs stappen over op elektrische stepjes

ziggo monteur step elektrische stepjes
30 augustus 2022 om 06:00
Laatste update: 30 augustus 2022 om 06:28

Monteurs van Ziggo gaan de laatste kilometers in steden afleggen op elektrische stepjes. De provider start in vijf steden een pilot met legale e-stepjes. Daarmee zouden de monteurs tijdswinst kunnen behalen.

In veel wereldsteden zijn elektrische stepjes al een populair vervoermiddel voor korte afstanden, maar in Nederland zijn de meeste e-stepjes op de openbare weg nog altijd verboden. De monteurs van VodafoneZiggo gaan stepjes met stepondersteuning gebruiken, die wel de weg op mogen. Het gaat om de StapStep, die ondersteunt zolang je iedere acht seconden zelf stept. De maximumsnelheid is 25 kilometer per uur. 

Ziggo-monteurs gebruiken de step in combinatie met hun bestelbus, die een oplaadpunt voor de step ingebouwd krijgt. De proef met de e-stepjes start in Amsterdam, Utrecht, Apeldoorn, Lelystad en Maastricht. Bij succes wil het bedrijf ze ook uitrollen in andere steden.

Volgens VodafoneZiggo kwam het idee voor de inzet van de stepjes van de monteurs zelf. "Door hun bus buiten de stad te parkeren en het laatste stukje te steppen, winnen ze tijd en ervaren ze minder parkeerzorgen."

Milieuzones

VodafoneZiggo ziet de e-stepjes als een duurzame oplossing en stelt dat ze een 'CO2-reductie opleveren van 99 procent ten opzichte van de dieselbus'. Elektrische vervoermiddelen voor de laatste kilometers worden steeds interessanter nu meer steden zogenaamde zero-emissie zones instellen, waar voertuigen met CO2-uitstoot verboden worden. In onder meer Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn er al zulke milieuzones.

"Het is goed voor het milieu en het scheelt mij veel tijd. Vaak ben ik in de stad langer kwijt aan het zoeken van een parkeerplek dan het verhelpen van storingen. En nu krijg ik op mijn step nog frisse lucht ook", aldus Ziggo-monteur Daniel Hamersma.

Ook e-bikes

De benodigde gereedschappen vervoeren de monteurs tijdens het steppen in een rugzak. Maar volgens een woordvoerder van Ziggo wordt er ook nog gedacht aan een speciale haak voor de step. 

Ziggo laat een deel van de monteurs ook al langer e-bikes, duurzame bakfietsen en overkapte e-scooters gebruiken.

Legalisering e-stepjes

Een mogelijke legalisering van meer soorten elektrische stepjes in Nederland laat al jaren op zich wachten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een kader voor lichte elektrische voertuigen (LEV's) die de richting van nieuwe regels aangeeft. Mogelijk moeten fabrikanten elk model e-stepje laten keuren bij de RDW. De invoering van het LEV-kader wordt pas in 2024 verwacht.

Kijk ook: