Duurtest BMW i4: aangename kennismaking
Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de BMW i4. Deze week was een aangename tweede kennismaking.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
Twee jaar geleden stond ik in Rijswijk in een donker kamertje te kijken naar twee auto’s onder een doek. Een daarvan was de weinig verrassende BMW iX3. Een X3, maar dan elektrisch, en de andere was de absoluut onweerstaanbaar fraaie i4. Met nog een aantal ontwerp-aspecten die tijdens de productie zouden verdwijnen, maar het beloofde desalniettemin een fraaie auto te worden.
Onze video uit 2020:
Design
De auto die we deze week rijden houdt het midden tussen die conceptcar en een reguliere 4-serie. Het silhouet is grotendeels gelijk gebleven, maar in de detaillering hebben de Bayerische designers zich minder in kunnen houden. De neus, de grill, de donkere lijn over de flank en vooral de kont is een stuk complexer vormgegeven. Alsof je een M-pakket op de conceptcar hebt geschroefd (spoiler: dat hebben ze in dit geval ook gedaan).
Ook het interieur is eindeloos veel minder eenvoudig. Deels door praktische overwegingen, maar met iets meer lef had het dichter bij het origineel kunnen blijven. Maar ik klaag niet: de i4 is nog steeds een schoonheid.
Een aantal bestaande goed werkende BMW-features zijn ook aanwezig, waaronder het infotainmentsysteem. Dat ziet er fraai uit en werkt prima met bediening via stuur, stem, touchscreen en iDrive-controller.
20.000 euro aan opties
De prijs is wel en niet des BMW's. De startprijs is 60.000 euro en dat lijkt ten opzichte van een beduidend minder sjieke en minder exclusieve Tesla Model 3 heel erg netjes. Maar de versie die wij rijden heeft 20.000 euro aan opties. Dat kun je niet eens uitgeven bij Tesla als je alles er op wilt hebben. Ik loop de heftigste opties even langs.
Model M Sport kost je net geen 4K extra. Het levert je een andere voor- en achterbumper op. Hele, maar dan ook echt hele dikke velgen. Geen absolute must, zeker niet voor 4K. Het standaardmodel is ook fraai, maar die grote wielen helpen wel. Een Harman Kardon-speakersysteem, net geen 1000 euro. Worth it!
High Executive kost ook net geen 4K. Geeft je fraaiere stoelbekleding, verwarmde stoelen, in de breedte verstelbare rugleuning en nog wat gadgets. Zou ik lekker laten zitten en een keer extra op vakantie gaan.
BMW Personal Copilot-pack kost 1600 euro en geeft je een sublieme radarcruise control die je ook binnen de lijntjes houdt. Maar de auto kan ook actief wegsturen in geval van direct gevaar. Geen must, wel fijn op lange afstanden.
Het fraaie verfje kost ook nog eens 1300 euro en dan ben je nog eens een paar honderd euro hier (comfort access) en 1000 euro daar (dashboard bovenkant in leer uitgevoerd) kwijt.
Ik denk dat je voor iets boven de 65.000 euro ook een hele fraaie i4 kunt specificeren. Maar wij moeten het de komende weken met deze doen. Volgende week lees je meer over de rij-ervaring.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.