Instagram komt binnenkort eindelijk met een repost-functie
Instagram werkt aan een nieuwe functie om berichten van andere gebruikers makkelijk opnieuw te publiceren. Momenteel moeten Instagram-gebruikers apps van derden gebruiken om berichten te 'reposten'.
Instagram bevestigt tegen Techcrunch dat de repost-functie binnenkort wordt getest onder een eerste groep gebruikers. "We onderzoeken de mogelijkheid om berichten in de Feed opnieuw te delen, zodat originele makers credits krijgen voor hun werk", aldus een woordvoerder van Meta, het moederbedrijf van Instagram.
De nieuwe repost-functie lijkt vergelijkbaar te werken als de retweets op Twitter. De repost-knop zou volgens uitgelekte screenshots in het deelmenu komen te staan, waarbij gebruikers ook de optie krijgen om een kort eigen tekstje toe te voegen.
Eigen tabblad
Op andere gelekte screenshots is te zien dat alle berichten die gebruikers hebben gerepost ook worden getoond in een nieuw tabblad op hun profiel. Het tabblad Reposts staat dan naast die voor berichten, Reels-video's en foto's waarin gebruikers zijn getagd.
Gebruikers van Instagram publiceren al jaren foto's en filmpjes van anderen opnieuw op hun eigen profiel via allerlei apps van derde partijen. Lang niet altijd worden de originele makers daarbij vermeld.
TikTok doet het ook
Concurrent TikTok komt ook met een vergelijkbare repost-functie. In tegenstelling tot Twitter-retweets verschijnen de gereposte TikToks niet op het profiel van de gebruiker, maar worden ze alleen op de For You-pagina's van vrienden getoond.
Het is nog niet bekend op welke termijn Instagram de repost-functie onder alle gebruikers wil uitrollen.
Veel kritiek op Instagram
Instagram kreeg de laatste tijd veel kritiek van gebruikers vanwege grote aanpassingen in de algoritmes, waardoor de app steeds meer foto's en video's van mensen die gebruikers niet volgen is gaan tonen. Daarmee lijkt Instagram steeds meer op TikTok, dat ook veel filmpjes van onbekenden laat zien.
Instagram paste bovendien zijn feed aan zodat video's op volledig scherm werden getoond, vergelijkbaar met TikTok. Dat schoot bij veel Instagram-gebruikers in het verkeerde keelgat. Na een storm van kritiek beloofde de topman van Instagram om die feed terug te draaien en om het aantal voorgestelde berichten tijdelijk te verminderen.
Instagram kwam vervolgens met nieuwe instellingen die gebruikers meer controle moeten geven over wat voor foto's en video's ze voorgesteld krijgen.