Utrecht doet elektrische deelscooter in de ban
Elektrische deelscooters verdwijnen uit het straatbeeld in Utrecht. Het gemeentebestuur gaat de vergunning niet verlengen. "We geven de voorkeur aan actieve vervoersmiddelen, zoals lopen en fietsen", aldus verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks).
Utrecht had voor anderhalf jaar een vergunning voor elektrische deelscooters gegeven aan de startup Tier, dat 300 e-scooters verspreid over de stad heeft neergezet. Het gemeentebestuur zegt 'niet genoeg toegevoegde waarde' te zien in de deelscooters.
De gemiddelde afgelegde afstand op deelscooters en deelfietsen is ongeveer hetzelfde, stelt de gemeente, dat de voorkeur geeft aan de e-bikes. "De elektrische deelfiets is gemakkelijker te plaatsen in de stad, omdat deze in de bestaande fietsenrekken passen."
Het aantal deelscooters zal tot eind november geleidelijk afnemen. Tier gaat Utrechtse gebruikers via de app informeren. Het bedrijf erkent dat de deelfietsen 'beter bij Utrecht passen' dan de e-scooters.
'Wel meerwaarde voor langere afstanden'
In tientallen Nederlandse plaatsen zijn elektrische deelscooters te gebruiken van aanbieders als Felyx, Go Sharing en Check. Het leidde de afgelopen jaren ook in meerdere steden tot klachten over foutgeparkeerde scooters. Meerdere gemeenten namen al maatregelen of brachten het aantal beschikbare scooters terug.
Het Utrechtse gemeentebestuur ziet voor deelscooters wel meerwaarde als ze worden gebruikt voor langere afstanden, dus tussen gemeenten. Daarover voert de gemeente nog gesprekken met 'regionale partners'.
Verdubbeling elektrische deelfietsen
Het aantal elektrische deelfietsen in Utrecht wordt juist verhoogd, van 500 naar 1000. Ook zijn de e-bikes straks op meer plekken in de stad te huren.
De gemeente zegt verder dat elektrische deelbakfietsen 'het relatief goed doen', waardoor die vergunning wel met een jaar wordt verlengd.