Google stopt met Stadia: gamedienst bleek grote flop
Google trekt de stekker uit Stadia, zijn streamingdienst voor games. Na ruim drie jaar heeft de dienst, waarmee games via de cloud zijn te spelen, veel minder gebruikers dan Google had verwacht.
"Hoewel Stadia's benadering van het streamen van games op een stevig technologisch fundament was gebouwd, is het niet zo populair geworden als we hadden verwacht. Daarom hebben we het lastige besluit genomen om te stoppen met Stadia", schrijft Google-topman Phil Harrison. Hoeveel gebruikers Stadia momenteel heeft, is niet bekendgemaakt.
Gamers krijgen geld terug
Tot 18 januari blijft het mogelijk reeds gekochte games te spelen op Stadia. De verkoop van games via het platform stopt wel per direct. Google verwacht medio januari ook alle gamers het geld te hebben terugbetaald dat ze voor zowel spellen als hardware zoals controllers hebben uitgegeven.
Google ziet volgens Harrison mogelijkheden om de technologie achter Stadia in de toekomst in te zetten bij onder andere YouTube, de Android-appwinkel Google Play en bij projecten met augmented reality. "Ook willen we dit beschikbaar maken voor onze partners. We blijven zeer toegewijd aan gaming en we blijven investeren in nieuwe technologieën en platforms die het succes van game-makers, industriepartners en cloudklanten mogelijk maken", aldus Harrison.
Veel concurrerende diensten met beter aanbod
Google Stadia kreeg steeds meer concurrentie van andere diensten waarmee games via de cloud zijn te spelen en die rivalen hadden vaak een beter aanbod aan games. Zo hebben Sony en Microsoft, de makers van de PlayStation en Xbox, hun eigen gamestreamingdiensten: Xbox Cloud Gaming en PlayStation Now.
Verder heeft fabrikant Nvidia een eigen dienst voor cloudgaming genaamd GeForce Now en heeft Amazon de met Stadia vergelijkbare dienst Luna.
Getest: Xbox Cloud Gaming
Luister ook de Bright Podcast: