'Apple-bril krijgt irisscan voor snel inloggen en betalen'
De mixed reality-bril die Apple volgend jaar zou willen lanceren krijgt een irisscan, zodat het apparaat gebruikers snel kan herkennen. Dat moet inloggen en betalen makkelijker maken.
Als gebruikers de Apple-bril opzetten wordt hun iris gescand, waarna ze automatisch op hun eigen accounts worden ingelogd. Dat schrijft The Information op basis van twee mensen die aan de ontwikkeling van de aanstaande Apple-headset hebben meegewerkt.
De oogscan moet het ook makkelijker maken voor meerdere mensen om dezelfde headset te gebruiken: ze worden direct door het apparaat herkend. Bovendien kunnen ze met de 'Iris ID' betalingen bevestigen, vergelijkbaar met hoe iPhone-gebruikers betalingen verrichten na een gezichtsscan met het Face ID-systeem.
Volgend jaar verwacht
Apple is al jaren bezig met de ontwikkeling van een bril die zowel augmented reality (AR) als virtual reality (VR) kan bieden. Bij AR zien gebruikers beelden over de werkelijkheid, bij VR zien ze een volledig virtuele omgeving.
De eerste versie van de bril wordt volgend jaar verwacht. Dat eerste model zou nog vooral op professionals zijn gericht, waarna enkele jaren later een goedkopere AR-bril moet volgen. Apple-topman Tim Cook zei onlangs in een interview met Bright dat AR een technologie is met veel nuttige toepassingen. "Stel je voor dat je plotseling kan lesgeven met AR en op die manier dingen kan demonstreren. Of op medisch vlak, en ga zo maar door. We gaan echt terugkijken en denken hoe we ooit zonder AR hebben geleefd."
Twaalf camera's
Het irisscan-systeem gebruikt volgens The Information dezelfde camera’s waarmee de bril ook kan bepalen naar welke delen van een scène de drager kijkt, om die vervolgens zo goed en scherp mogelijk te tonen. De gebieden buiten de focus zouden dan juist in een lagere resolutie worden weergegeven. Maar dat valt de drager niet op, omdat de ogen op een ander gebied zijn scherpgesteld.
De Apple-bril zou twaalf ingebouwde camera's hebben. Enkele daarvan zouden ook worden gebruikt om op een klein scherm aan de buitenkant de gezichtsuitdrukkingen van de gebruiker te laten zien aan omstanders.
'Luxer design dan de Meta-bril'
Volgens The Information gaat de Apple-bril er anders uitzien dan de deze week onthulde Meta Quest Pro van Facebook-moederbedrijf Meta. De Apple-headset zou een combinatie van mesh-stof, aluminium en glas gebruiken, wat voor een meer 'premium look' zou zorgen vergeleken met de Meta-bril. Ook zou de Apple-headset lichter zijn dan de Quest Pro en brildragers kunnen er makkelijk lenzen op sterkte aan bevestigen.
De bril zou werken met een krachtige chip die zou lijken op de M2-chip in de nieuwe MacBooks en zou beschikken over schermpjes met een 'ultra-hoge resolutie'.
RealityOS
De bril moet gaan werken met Apples nieuwe besturingssysteem realityOS. In de broncodes van Apple zijn eerder al verwijzingen naar realityOS gevonden en het bedrijf zou al meerdere AR-versies van zijn eigen iPhone-apps hebben ontwikkeld. De bril krijgt ook apps om beelden te streamen en te videobellen.
Volgens geruchten zou de eerste Apple-bril meer dan 2000 euro gaan kosten. De Meta Quest Pro kost in ons land 1800 euro.
Concurrentie
Ook andere grote techbedrijven werken al jaren aan brillen voor VR en AR. Zo heeft Snapchat ook al een AR-bril, maar die is nog alleen bedoeld voor appbouwers. Microsoft heeft voor bedrijven zijn HoloLens-bril en de Google Glass is in zijn huidige vorm ook alleen voor zakelijk gebruik bedoeld.