Spotify overweegt prijzen te verhogen en klaagt weer over Apple
Muziekdienst Spotify overweegt de prijzen van zijn Premium-abonnement te verhogen in navolging van de prijsverhoging bij concurrent Apple Music. Ook klaagt Spotify opnieuw dat Apple met de App Store-regels de 'concurrentie verstikt'.
Spotify-ceo Daniel Ek zei dinsdagavond in een toelichting op de nieuwe kwartaalcijfers van het bedrijf dat hij een prijsverhoging overweegt, in eerste instantie in de Verenigde Staten. De topman zegt de stap eerst nog te willen bespreken met de platenmaatschappijen. Hij verwacht niet dat een kleine prijsstijging zal leiden tot een groot aantal opzeggingen.
Maandagavond maakte Apple bekend de prijzen van zijn muziekdienst Apple Music te verhogen. Een individueel abonnement op Apple Music is 1 euro per maand duurder geworden en kost nu maandelijks 11 euro. Dat is 1 euro per maand meer dan het Spotify Premium-abonnement. Volgens Apple is de prijsstijging het gevolg van gestegen licentiekosten.
Investeringen podcasts en luisterboeken
Spotify kan hogere inkomsten uit abonnementen goed gebruiken, want het bedrijf draaide afgelopen kwartaal een groot verlies: 228 miljoen euro. Dat kwam door gestegen marketinguitgaven en de grote investeringen in podcasts en luisterboeken. Het Zweedse bedrijf heeft ook last van tegenvallende reclame-inkomsten.
Wel krijgt Spotify er nog steeds veel nieuwe gebruikers bij. Inmiddels heeft de muziekdienst 456 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een toename van 20 procent vergeleken met een jaar eerder. Er zijn 195 miljoen betalende abonnees, een groei van 13 procent.
'Apple belemmert concurrentie luisterboeken'
In september begon Spotify in de VS met de verkoop van luisterboeken in zijn apps. Daarvoor moet per stuk worden betaald. Het aanschaffen kan voorlopig alleen via de webversie van Spotify, waarna de audiobooks wel via de apps zijn te beluisteren.
Spotify klaagt nu dat Apple zich schuldig maakt aan 'concurrentiebeperkend gedrag'. De iPhone-maker zou Spotify's aankoopsysteem voor de luisterboeken drie keer hebben afgewezen wegens schending van de App Store-regels. Spotify moest van Apple de prijzen per luisterboek verbergen en de verkopen afhandelen buiten de app via een e-mail-link. "Dit schaadt niet alleen consumenten, maar ook auteurs en uitgevers", stelt Spotify.
Apple zegt in een reactie dat Spotify zich aan de regels had moeten houden. "We hebben ze duidelijke richtlijnen gegeven voor het oplossen van het probleem." Spotify had zijn audioboeken ook kunnen verkopen via het betaalsysteem van de App Store, maar Apple zou dan 30 procent commissie ontvangen, waardoor de audioboeken bij Spotify duurder zouden zijn dan die de Boeken-app van Apple zelf. "Apple heeft weer bewezen hoe brutaal het is met zijn App Store-regels, door het beleid steeds aan te passen om zo concurrenten te benadelen", aldus Spotify-ceo Daniel Ek.
Wachten op Europese Commissie
Spotify diende vier jaar geleden al een klacht over Apple's App Store-beleid in bij de Europese Commissie, maar die heeft nog altijd geen definitief besluit over de kwestie genomen. Ek: "Terwijl we wachten, blijft Apple dicteren hoe online innovatie eruitziet. Het brengt ernstige schade toe aan de interneteconomie, verstikt de concurrentie en de verbeeldingskracht van appmakers."
Luister ook: