Lagere KPN-tarieven glasvezel schelen consument 230 miljoen euro per jaar
KPN verlaagde eerder dit jaar de tarieven voor andere partijen die via zijn glasvezelnetwerk internet willen aanbieden. Dat zal voor Nederlandse consumenten leiden tot een jaarlijkse besparing van zo'n 230 miljoen euro.
Dat blijkt uit een simulatiemodel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), meldt economisch tijdschrift ESB. De ACM ging in augustus akkoord met de nieuwe tarieven van KPN en Glaspoort, de glasvezel-samenwerking van KPN en pensioeninvesteerder APG.
Daarmee zijn die tarieven de komende acht jaar bindend, en dus kan worden uitgerekend wat de toenemende concurrentie op de markt voor glasvezelinternet doet met de prijzen. KPN en Glaspoort bezitten het gros van de glasvezel-verbindingen in Nederland, maar door de vastgestelde prijzen kunnen ook providers zonder eigen netwerk op toekomstbestendige manier hun diensten aanbieden via die netwerken.
Meer concurrentie drukt de prijs
De ACM komt op een besparing van 230 miljoen euro per jaar door rekening te houden met een boel factoren. Zo nemen consumenten sneller glasvezel als de downloadsnelheid van het abonnement hoger is en er meer diensten bij zitten, met meer tv-kanalen. Ook is er rekening gehouden met welke andere aanbieders met snel internet beschikbaar zijn op adressen.
Al met al wijst de simulatie erop dat providers hun tarieven straks met 5,3 tot 6,2 procent zullen verlagen. En dat komt dan weer op een besparing voor consumenten van 4,7 procent, goed voor een totaal van 230 miljoen euro voor heel Nederland. Omdat glasvezelinternet in de regel sneller is dan oudere technieken, stijgt ook de gemiddelde internetsnelheid: met 5,2 procent.