Musk: eind deze maand weer blauwe vinkjes kopen op Twitter
Twitter-gebruikers kunnen zich eind deze maand weer aanmelden voor een Twitter Blue-abonnement. Betalende gebruikers krijgen dan een blauw vinkje op hun profiel. De introductie van de abonnementsdienst liep de afgelopen weken uit op een chaos.
Twitter-eigenaar Elon Musk zegt dat het Blue-abonnement op 29 november weer van start gaat. Het bedrijf neemt volgens hem de tijd om te zorgen dat de abonnementsdienst 'staat als een huis'.
Het blauwe vinkje was tot voor kort voorbehouden aan gebruikers waarvan Twitter zeker wist dat zij het waren, zoals bekende personen en organisaties. Twitter bepaalde wie zo'n vinkje kreeg. Na de overname van Twitter beloofde Musk dat iedere betalende abonnee een blauw vinkje kon krijgen.
Stopgezet na misbruik
Na de introductie maakten mensen misbruik van het gekochte blauwe vinkje door hun naam op Twitter aan te passen, zodat hun profiel leek op die van een beroemd persoon of bedrijf. Na een paar dagen zette Twitter daarom de aanmeldingen voor Twitter Blue stop.
Gebruikers verliezen voortaan het blauwe vinkje als ze de naam van hun account veranderen. Pas als hun profiel dan weer gecontroleerd is, krijgen ze het symbool terug.
Musk duldt geen kritiek
Vooraf was Musk door Twitter-medewerkers al gewaarschuwd dat gebruikers bekendheden en bedrijven zouden nadoen zodra ze het blauwe vinkje konden kopen. De miljardair negeerde een document van zeven pagina's over de verwachte problemen.
Musk lijkt sowieso niet gediend te zijn van interne kritiek op zijn ideeën. Zo heeft hij meerdere techneuten die in tweets de uitspraken van hun nieuwe baas over de prestaties van de Twitter-app tegenspraken direct ontslagen. Ook meerdere medewerkers die op andere manieren kritisch tweetten over Musks plannen zijn de laan uitgestuurd. Musk voerde onlangs al een massa-ontslag uit waarbij ongeveer de helft van het personeel hun baan verloor.
Twitter wordt onderdeel 'alles-app'
Intussen herhaalde Musk dat hij van plan is om Twitter onderdeel te laten zijn van een zogenaamde alles-app, die hij 'X' noemt. "X wordt de alles-app", reageerde Musk op een vraag of hij van plan is om meer communicatie-functies toe te voegen 'ter vervanging van WhatsApp'.
Het bekendste voorbeeld van een 'alles-app' is het Chinese WeChat, dat ruim 1 miljard gebruikers heeft. Met WeChat kunnen gebruikers behalve chatten en videobellen bijvoorbeeld ook winkelen en gamen. Bovendien kunnen ze maaltijden en taxi's bestellen en allerlei bankzaken doen. WeChat heeft een eigen betalingssysteem en bedrijven kunnen met mini-apps binnen WeChat hun diensten aanbieden.
Luister ook: