Sonos komt met producten in vier nieuwe categorieën
Speakerfabrikant Sonos zegt te werken aan nieuwe producten in vier categorieën waarin het nu nog niet actief is. Het eerste nieuwe product moet volgend jaar op de markt komen.
"We investeren in producten in vier nieuwe categorieën, waarvan we er één in het fiscale jaar 2023 verwachten aan te kondigen", zei Sonos-ceo Patrick Spence vandaag in een toelichting op de kwartaalcijfers.
Sonos is tot nu toe vooral bekend om zijn slimme speakers die muziek in meerdere kamers in huis tegelijk laten horen. Volgens Spence helpen de nieuwe productcategorieën om de activiteiten van het bedrijf 'verder te diversifiëren'. Dat is nodig, omdat de verkoop van slimme speakers stagneert.
Mogelijk draadloze koptelefoon
De ceo gaf geen hints over wat voor soort audio-apparaten consumenten de komende jaren van Sonos kunnen verwachten. Er gaan al langer geruchten over de komst van een draadloze Sonos-koptelefoon.
De ontwikkeling van die Sonos-headset lekte ruim twee jaar geleden al uit via patentaanvragen. De koptelefoon zou kunnen samenwerken met de luidsprekers van het merk. Sonos nam eerder ook een bedrijf over dat software maakte voor de draadloze verbindingen met koptelefoons.
Nederlandse audiostartup
Eerder dit jaar kocht Sonos ook de Nederlandse startup Mayht, dat omvormers maakt die speakers kleiner kunnen maken zonder geluidskwaliteit op te offeren. Audio-omvormers worden gebruikt om elektronische signalen om te zetten naar geluid. Speakers die de Mayht-techniek gebruiken zouden veel lichter kunnen zijn, niet trillen en minder energie gebruiken.
De technologie van Mayht zou volgens The Verge door Sonos gebruikt kunnen worden voor een nieuwe speaker die Dolby Atmos-geluid in meerdere richtingen kan laten horen.
'Nog veel kansen'
"We hebben nog veel kansen in audio", zei Spence. "We weten dat mensen daar wereldwijd 96 miljard dollar per jaar aan uitgeven. We hebben dus veel mogelijkheden om te blijven uitbreiden op audiogebied."
Volgens Spence heeft Sonos 'een bewezen staat van dienst' als het gaat om het veroveren van marktaandeel na het betreden van nieuwe markten. Zo kwam het bedrijf de afgelopen jaren met twee draagbare speakers: de Sonos Move en Sonos Roam. Maar het bekendst is het merk vanwege zijn slimme speakers voor in huis, waaronder soundbars en speakers die in wanden en plafonds zijn in te bouwen.
Samenwerkingen met IKEA en Audi
Daarnaast werkte Sonos al samen met Audi voor audiosystemen in auto’s. Ook introduceerde het audiomerk samen met IKEA meerdere slimme speakers, waaronder een speakerlamp en een speaker ingebouwd in een schilderijlijst.
Luister ook: