Onderzoek: markt voor slimme speakers groeit bijna niet meer
Slechts 1 procent van de Nederlanders is van plan een nieuwe slimme speaker te kopen. Vorig jaar zei nog 3 procent dat. De speakermarkt lijkt daarmee te stagneren.
"De markt voor slimme speakers is duidelijk op zijn top in Nederland. Enerzijds is het bezit van slimme speakers in 2022 niet gestegen ten opzichte van 2021. Anderzijds zien we dat slechts 1 procent zegt een slimme speaker aan te gaan schaffen", meldt het onderzoeksbureau Multiscope na een representatief onderzoek onder bijna vijfduizend Nederlanders.
In bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens staat inmiddels een slimme speaker (23 procent). Dat zijn 1,8 miljoen huishoudens, evenveel als in 2021. Volgens Multiscope gaat de markt voor slimme speakers binnenkort niet meer groeien.
Populaire gadget onder mannen
Mannen hebben veel vaker een slimme speaker dan vrouwen (30 procent versus 15 procent). Ook bezitten jongeren vaker smart speakers dan 50-plussers.
Gemiddeld 312 euro
Gemiddeld geven Nederlandse consumenten 312 euro uit aan een slimme speaker, 13 euro minder is dan het gemiddelde vorig jaar. De speakers worden het vaakst gekocht bij respectievelijk MediaMarkt, Bol.com en Coolblue.
Uit een eerder onderzoek bleek dat Sonos het populairste speakermerk is in Nederland, gevolgd door Google.