'Musk belt boos naar bedrijven die Twitter-advertenties staken'
Twitter-eigenaar Elon Musk zou persoonlijk boos opbellen naar topmensen van bedrijven die zijn gestopt met adverteren op Twitter. "Zoiets is nog nooit gebeurd", zegt een grote adverteerder.
De grootste inkomstenbron van Twitter is nog altijd reclame. De afgelopen jaren was dat goed voor een omzet van zo'n 5 miljard dollar per jaar, maar de grootste adverteerders zijn afgehaakt nadat Musk het platform overnam. Ze schuwen de opschudding die Musk veroorzaakt met zijn ontslagrondes en bruuske veranderingen aan Twitter, zeggen ingewijden tegen de Financial Times.
Musk zou enkele van die grote adverteerders zelf boos hebben opgebeld, schrijft de krant. Hij zou de topmensen van die bedrijven zelfs hebben "uitgescholden". Andere grote adverteerders zouden daarop hun reclame-activiteit op Twitter weer op een minimaal pitje hebben aangezet, om aanvaringen met Musk te ontwijken.
Personeelstekort en technische problemen
Bedrijven die wel willen adverteren, weten niet wie zij daarvoor moeten benaderen. Veel van de contactpersonen zijn ontslagen of vertrokken bij Twitter, waardoor sommige adverteerders al weken niks meer van Twitter gehoord zeggen te hebben. Dat maakt het ook lastig om de prestaties van voorgaande advertenties te peilen.
Het opzetten van nieuwe reclamecampagnes blijkt lastig door technische problemen. Door ontslagen programmeurs zou het "moeilijk of zelfs onmogelijk" zijn om nieuwe reclamecampagnes op te zetten. "Dit is nogal uniek. De ophef, de schade, niks van deze grootte is ooit eerder gebeurd. Nooit", zegt een 'hooggeplaatste bestuurder' van één van de vier grote reclamebedrijven tegen de FT.
"Hij schrikt zelfs de adverteerders af die wilden dat hij zou slagen", zegt een andere reclame-bestuurder. Musk zou begin november nog een charmeoffensief naar grote adverteerders hebben gemaakt, door hen te laten zien hoe goed hij Twitter begreep. "Hij heeft zich echt volledig verdiept in het bedrijf", zegt een hooggeplaatste reclame-bestuurder over dat offensief.
Stampvoetende Musk schrikt af
De consternatie rond Twitter die volgde zou veel adverteerders toch hebben afgeschrikt, schrijft de financiële krant. Zowel de ontslagen van belangrijke contactpersonen als het Twitter-gebruik van Musk zelf stoten adverteerders tegen de borst. Musk plaatst soms complottheorieën door, heft contact met controversiële Twitter-gebruikers en activeert eerder geblokkeerde accounts. Bedrijven zouden niet naast zulke "toxische berichten" willen adverteren.
Musk beloofde eerder dat hij een adviesraad zou opzetten die Twitter zou helpen met het vraagstuk rond eerder geblokkeerde accounts. Volgens Musk zouden deelnemers aan die raad echter de voorwaarden hebben geschonden, door bij adverteerders aan te dringen hun reclames bij Twitter te pauzeren. "Ze hebben de deal gebroken", schreef Musk daarover op Twitter. Beslissingen over Twitter worden nu door Musk zelf gemaakt, bijgestaan door kortlopende enquêtes onder zijn miljoenen volgers.
Miljardenschuld sinds overname
Hoeveel geld Twitter misloopt is lastig te zeggen. De non-profitorganisatie Media Matters stelt dat 50 van de 100 grootste adverteerders hun Twitter-advertenties heeft gepauzeerd of dat van plan is te doen. Die adverteerders zouden dit jaar samen goed zijn voor 317 miljoen dollar aan inkomsten voor Twitter.
Twitter maakte voor de overname door Musk al nauwelijks winst. Musk betaalde 44 miljard dollar voor die overname, via een constructie waarbij ook Twitter zelf een veel grotere schuld draagt. Betaalde Twitter eerder miljoenen per jaar aan leningsrente, is dat onder Musk opgelopen tot 1 miljard dollar per jaar aan rente alleen al.
Nieuwe ceo
Een oplossing voor de situatie zou volgens experts het aanwijzen van een nieuwe ceo voor Twitter zijn. Musk is dat ook van plan, heeft hij al meermaals gezegd. De miljardair is ook topman van zijn andere bedrijven zoals Tesla en SpaceX. Twee weken geleden zei hij binnenkort op zoek te gaan naar een opvolger voor de dagelijkse leiding van Twitter.
Luister ook de Bright Podcast:
<iframe allow="autoplay *; encrypted-media *; fullscreen *; clipboard-write" frameBorder="0" height="175" style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;background:transparent" sandbox="allow-forms allow-popups allow-same-origin allow-scripts allow-storage-access-by-user-activation allow-top-navigation-by-user-activation"></iframe>