Twitter start weer met verkoop blauw vinkje, duurder op iPhones
Twitter start vandaag opnieuw met de verkoop van blauwe vinkjes, na een desastreuze poging een paar weken geleden. Het bedrijf belooft nu enige controle op wie een vinkje krijgt toegekend.
Miljardair Elon Musk wil graag dat mensen geld gaan betalen voor Twitter. Dat gaat via het Twitter Blue-abonnement, dat vandaag opnieuw beschikbaar komt in de VS en andere Engelstalige landen, meldt Twitter. Dat abonnement kost via de browser 8 dollar per maand, wie via de iOS-app lid wordt moet 11 dollar per maand betalen. Twitter legt de door Musk gehekelde 30 procent App Store-commissie zo bij de consument.
Elke abonnee krijgt van Twitter een blauw vinkje. Dat was tot nu toe een indicatie van echtheid, bijvoorbeeld om bekendheden te onderscheiden van nep-accounts. Die betrouwbare status van het vinkje werd meteen misbruikt toen Twitter een maand geleden ook al begon met de verkoop. Het is vrij eenvoudig om een echt ogend nep-account met blauw vinkje te maken.
Twitter belooft controle
Twitter denkt dit keer een oplossing te hebben voor zulk misbruik. Gebruikers moeten een telefoonnummer opgeven en elk account wordt door een medewerker gecontroleerd voordat een vinkje wordt toegekend. Dan wordt bijvoorbeeld bekeken of het account geen personen of bedrijven na-aapt.
Bovendien raken abonnees hun vinkje tijdelijk kwijt als zij hun naam, gebruikersnaam of profielfoto aanpassen. Een medewerker van Twitter moet het account dan eerst controleren voordat het vinkje weer wordt ingeschakeld. De accounts van bedrijven en instanties worden daarnaast extra aangemerkt met grijze en gouden vinkjes. Op die manier zou Twitter de vele afgeschrikte adverteerders willen geruststellen.
Meer voordelen voor abonnees
Het Twitter Blue-abonnement biedt meer voordelen. Zij kunnen tweets na versturen aanpassen en video's uploaden in de hogere 1080p-resolutie. Ook zien abonnees minder reclame op Twitter. Reacties onder tweets komen binnenkort hoger te staan als de gebruiker een vinkje heeft, en ook in de zoekresultaten komen abonnees hoger te staan.
Het achterliggende idee is dat Twitter op termijn minder aantrekkelijk en relevant wordt voor gebruikers die niet betalen. Twitter heeft nog bijna nooit winst gedraaid, en heeft na de overname door Musk voor 44 miljard dollar veel grotere schulden dan voorheen. Ook zijn veel grote adverteerders afgehaakt door alle ophef, dus het is voor Musk belangrijk om een betrouwbare inkomstenbron aan te boren.
Luister ook de Bright Podcast:
<iframe allow="autoplay *; encrypted-media *; fullscreen *; clipboard-write" frameBorder="0" height="175" style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;background:transparent" sandbox="allow-forms allow-popups allow-same-origin allow-scripts allow-storage-access-by-user-activation allow-top-navigation-by-user-activation"></iframe>