Subsidiepot voor elektrische auto's weer geopend
Mensen die dit jaar een elektrische auto kopen of privé gaan leasen kunnen daar sinds vandaag subsidie voor aanvragen. Voor nieuwe stekkerauto's is er 2950 euro subsidie, 400 euro minder dan vorig jaar. Voor tweedehands stekkerauto's blijft het bedrag 2000 euro.
De subsidieregeling van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) was vorig jaar erg populair: de subsidiepot voor nieuwe stekkerauto’s was eind mei leeg. Dit jaar is die pot gevuld met in totaal 99,4 miljoen euro, 8 miljoen euro meer dan in 2022.
Doordat het bedrag per auto is verlaagd, kunnen meer mensen een gesubsidieerde auto aanschaffen. Vooral voor tweedehands auto’s is het budget opgeschroefd: daar is nu ruim 32 miljoen euro voor beschikbaar, goed voor 16.200 auto’s. Vorig jaar trok de overheid ruim 20 miljoen euro subsidie uit voor elektrische occasions, goed voor 10.200 auto’s.
Ruim 21.000 auto's
Het aantal nieuwe elektrische auto’s dat met subsidie kan worden aangeschaft, komt dit jaar uit op zo’n 22.700. Vorig jaar was er budget voor bijna 21.200 wagens. Als de pot leeg is, moeten mensen die interesse hebben wachten tot begin volgend jaar.
Merken en modellen
De RVO heeft een lijst gepubliceerd met daarop de automerken en modellen elektrische auto’s die mogelijk in aanmerking komen voor de subsidieregeling. De instantie checkt om te bepalen of een auto aan de subsidievoorwaarden voldoet onder andere de geregistreerde catalogusprijs via het kentekenregister van de RDW.
Met de subsidieregeling wil de overheid het gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Anders dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden, stoten die geen schadelijke stoffen uit. Dat scheelt in elk geval lokale luchtvervuiling. In hoeverre ook de uitstoot van broeikasgassen vermindert door het gebruik van elektrische auto’s, is onder meer afhankelijk van de manier waarop de stroom waar de auto op rijdt is opgewekt.