Onderzoek: gamers voelen zich gamend het meest zichzelf
De helft van de Nederlandse gamers identificeert zich meer met het alter ego dat ze in online-games gebruiken, dan met hun eigen persoonlijkheid. Ze voelen zich het meest zichzelf als ze thuis een game spelen.
Dat blijkt uit een onderzoek van computermaker Lenovo, uitgevoerd onder ruim 7000 Europese gamers onder wie 500 Nederlanders. Een meerderheid van 65 procent van de Nederlandse respondenten voelen zich het meest zichzelf als zij thuis gamen. Zij stellen gamen boven sociaal contact met vrienden en familie of andere hobby's.
De Nederlandse gamers scoren daarmee iets boven het Europese gemiddelde. Daar zegt 58 procent van de gamers zich tijdens het gamen in eigen huis het meest zichzelf te voelen. Over heel Europa gemeten houdt 60 procent van de ondervraagde gamers hun game-leven apart tot na hun werk.
Genres hangen samen met beroep
Spelers ervaren positieve effecten door het spelen van games. Zo stelt 36 procent creatiever te zijn, ervaart 32 procent van de games minder stress en zegt 27 procent dat gamen helpt bij communicatie en analytisch denken.
Verschillende beroepsgroepen hebben wel andere voorkeuren als het gamegenres betreft. Zo zijn strategische games het populairst onder 42 procent van de administratieve medewerkers en 41 procent van de creatieve sector. En creatieve games zijn dan weer het meest in trek bij mensen met een financieel (40 procent) of medisch beroep (38 procent).
In de mediasector en onder IT-personeel zijn first-person shooters het populairst, met respectievelijk 50 en 38 procent van de voorkeuren. Wetenschappers en mensen uit de modebranche geven de voorkeur aan rollenspellen: respectievelijk 50 en 38 procent van die beroepsgroepen noemt de RPG als favoriete game-genre.
Luister ook de Bright Podcast: