Beroerd jaar voor smartphoneverkoop, marktaandeel iPhone hoogste ooit
Het aantal verscheepte smartphones is vorig jaar met 11 procent op jaarbasis gedaald. Daarmee was 2022 het slechtste jaar voor de telefoonverkoop in tien jaar.
In het vierde kwartaal ging het verder bergafwaarts met de wereldwijde smartphoneverkoop, meldt marktonderzoeker Canalys. Het aantal verscheepte smartphones daalde afgelopen kwartaal zelfs met 17 procent vergeleken met dezelfde periode in 2021. Het was daarmee ook het slechtste vierde kwartaal in een decennium.
Chinese merken verliezers
Vooral met de Chinese telefoonmerken gaat het slecht. Over heel 2022 leverden Xiaomi, Oppo en Vivo aan marktaandeel in. Deze Chinese merken zijn de nummers drie, vier en vijf van de wereldwijde smartphonemarkt. Marktleider in 2022 was Samsung (22 procent), gevolgd door Apple (19 procent).
Apple pakt 25 procent marktaandeel
In het vierde kwartaal heeft Apple dankzij de iPhone 14-serie de koppositie gepakt met 25 procent marktaandeel. Dat is volgens Canalys het hoogste marktaandeel dat de iPhone ooit in een kwartaal heeft gehaald.
Apple bereikte die mijlpaal ondanks een dalende vraag en productieproblemen door de Chinese coronalockdowns en de onrust bij de grote iPhone-fabriek in de Chinese stad Zhengzhou.
Lastig jaar tegemoet
Volgens Canalys zakte de vraag naar goedkope en mid-range smartphones eerder in 2022 al snel, maar kwam er in het vierde kwartaal ook flink de klad in de vraag naar de duurdere, high-end smartphones.
Het onderzoeksbureau denkt dat de omstandigheden voor telefoonfabrikanten de komende maanden 'moeilijk zullen blijven', door de gevolgen van renteverhogingen en de economische neergang. "Dit zal een negatieve invloed hebben op verzadigde, door het midden- tot hoge segment gedomineerde markten, zoals West-Europa en Noord-Amerika." Hooguit is er over heel 2023 een 'vlakke tot marginale groei' mogelijk.
Vouwtelefoons
Tot grote prijsverlagingen leidt de situatie volgens analist Xuan Chiew van Canalys voorlopig niet. "Fabrikanten zullen voorzichtig te werk gaan. Ze geven prioriteit aan winstgevendheid en het beschermen van marktaandeel. Dat kan leiden tot moeizame onderhandelingen met verkopers." Samsung presenteert zijn nieuwe high-end telefoons in de Galaxy S23-reeks op 1 februari.
Een van de weinige telefoonsegmenten waarin dit jaar wel een flinke groei wordt voorspeld is die van de opvouwbare smartphones. Marktonderzoekers schatten dat er in 2023 tussen 44 en 52 procent meer vouwtelefoons verkocht zullen worden.