Duurtest Nio ET7: elektrische auto met accuwissel
Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de luxe elektrische Nio ET7. Een auto waarvan de lege batterij in 5 minuten gewisseld kan worden voor een volle. Deze week: de kennismaking.
Rutger Middendorp test nieuwe auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.
Er komen heel wat nieuwe elektrische automerken uit China op de markt in Europa. We hadden al MG, Seres, Aiways, JAC, Xpeng en we verwachten BYD en Nio ook dit jaar. Waar de Japanse en Koreaanse merken zich in Europa introduceerden met prijzen die significant lager waren dan die van Europese autobouwers, doen de Chinezen het over het algemeen anders.
De meeste elektrische auto’s van Chinese makelij zijn niet opvallend goedkoper dan die van de gevestigde merken. De MG ZS EV en de MG4 zijn uitzonderingen daarop, maar de meeste merken bieden net wat meer standaardopties om zich er tussen te drukken, maar zijn niet significant goedkoper. Een echte unique selling point (USP) ontbreekt vaak.
Nio doet ook niet zijn best om goedkoop te zijn. 64.000 euro moet je neertellen voor de goedkoopste. Voor de EL7 met grote accu ben je al bijna een ton kwijt. Maar Nio heeft wel een heldere USP: de accu kan niet alleen opgeladen worden, maar ook verwisseld bij een accuwisselstation. In een minuut of 5 is de lege accu er uit gehaald en vervangen door een nieuw exemplaar.
Dat betekent ook dat je bij aanschaf een fundamentele beslissing moet nemen: wil je de accu zelf hebben of huren? Koop je de accu zelf, dan kun je deze niet wisselen bij een wisselstation. Huur je hem, dan kan dat wel, maar dan moet je elke maand minstens 169 euro aftikken. Klinkt als een no-brainer, maar het leuke van de accuwissel is dat je voor je woon-werkverkeer een 75 kWh-accu kunt gebruiken en met vakantie een 100 kWh (en later zelfs een 150 kWh).
De auto is te rijden met een abonnement met vaste looptijd en vast maandbedrag, zoals bij elke andere automaker, maar ook met een flexabonnement, waarbij het maandbedrag elke maand lager wordt omdat de auto afschrijft en je de auto kan inleveren wanneer je wilt.
Nio presenteert zichzelf overigens expliciet als niet Chinees, maar als ‘global brand’: het designcentrum zit in München, het onderstel wordt gedaan in Oxford, de digitale techniek in Silicon Valley, maar het hoofdkantoor is in Shanghai en daar worden ook de auto’s gebouwd.
Ik ben in tijden niet zo enthousiast geweest over het testen van een nieuwe auto, omdat werkelijk alles nieuw is aan de Nio ET7. Het onderstel, het infotainment, de accutechniek, de aandrijflijn: niets heb ik in een andere auto mogen proeven. In een tijd waarin de Opel Corsa E, de Jeep Avenger en de Citroën e-Jumpy bijna dezelfde auto zijn, is dat verfrissend. De komende weken houd ik je op de hoogte.
Rutger Middendorp test nieuwe auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.