Apple heeft nog geen massa-ontslagen: 'Minder personeelsgroei'
Bij alle grote techbedrijven worden duizenden werknemers op straat gezet, maar Apple is tot nu toe de grote uitzondering. De reden is volgens analisten simpel: "Apple heeft minder buitensporig personeel geworven."
Massa-ontslagen zijn de afgelopen maanden bij vrijwel elke techreus gevallen. Google-moederbedrijf Alphabet moest vorige week nog 12.000 mensen het slechte nieuws vertellen, bij Microsoft ging het eerder vorige week om 10.000 banen. Meta schrapte eind vorig jaar al 11.000 banen en bij Amazon kwam het zelfs op zo'n 18.000 ontslagen. Apple, het meest waardevolle bedrijf van de techreuzen, lijkt de dans te ontspringen.
De iPhone-maker toont zich in economisch zware tijden wel vaker kranig, zeggen experts tegen The Wall Street Journal. Dat komt door een combinatie van factoren, met een simpele waarheid voorop: hoe minder mensen je de afgelopen jaren hebt aangenomen, hoe minder je er nu hoeft te ontslaan. Apple zag zijn personeelsbestand tussen september 2019 en september 2022 groeien met zo'n 20 procent, naar 164.000 fte.
Dat ging bij de vier andere bedrijven de afgelopen jaren veel harder. Microsoft groeide met 52 procent, Alphabet kreeg er 57 procent meer personeel bij, Meta verdubbelde met 94 procent meer personeel bijna en Amazon ging daar met een groei van ruim 100 procent in drie jaar nog overheen. In totaal werden er sinds begin 2022 ruim 200.000 mensen ontslagen in de Amerikaanse tech-industrie, meldt Layoffs.fyi, dat zulke cijfers bijhoudt.
Recessie-klap voor iedereen anders
De gemene deler was bij elk bedrijf het rooskleurige financiële vooruitzicht. Dat liep anders, en dat raakt de vier andere bedrijven tot nu toe harder dan Apple. Meta en Alphabet voelen direct de klap van de dalende advertentiemarkt. Amazon merkt het meteen als mensen minder spullen kopen, en Microsoft voelt het onder meer als er minder pc's worden verkocht. Dat gebeurde vorig jaar, toen er 16 procent minder computers werden verkocht.
Die daling raakte makers van Windows-computers veel harder, met tientallen procenten. Apple leverde 'slechts' 7,5 procent van de verkopen van het voorgaande jaar in. En het belangrijkste apparaat voor Apple, de iPhone, zag zijn verkopen in het voorlaatste kwartaal nog gewoon met een kleine 10 procent groeien – goed voor een recordkwartaal.
iPhone-verkopen mogelijk wat lager
Analisten kijken uit naar de cijfers over de afgelopen drie maanden. Dat vierde kwartaal is traditiegetrouw het sterkste van het jaar, gesteund door zowel de feestdagen als de verkopen van de nieuwste iPhone-modellen. Maar ook die telefoonmarkt is ingestort, en de verwachting is dat Apple er nu minder soepel vanaf komt dan voorheen. Niet alleen is de vraag naar smartphones gedaald, vooral de populaire iPhone 14 Pro werd geplaagd door tekorten vanwege gesloten fabrieken in China. Mogelijk loopt Apple die verkopen in het huidige kwartaal echter weer in, nu China sneller weer 'open' gaat dan gedacht.
Toch verwachten experts geen massa-ontslagen bij Apple, en dat zou dus te maken hebben met dat lagere aantal nieuwe werknemers. De analist Tom Forte van investeringsbank D.A. Davidson & Co. denkt dat Apple stiller te werk zal gaan, door bijvoorbeeld functies van vertrekkend personeel niet opnieuw in te vullen. Zo wordt de werkdruk bij het overige personeel hoger, waardoor zij vaker vanzelf vertrekken.
Geen gratis lunch
Net als zijn concurrentie kan Apple ook nog snijden in de extra's voor werknemers. Bij techbedrijven zijn de voorzieningen vaak zeer uitgebreid: van inpandige sportscholen en kinderopvang tot inbegrepen ontbijt, lunch en diner. Apple is op dat vlak al een uitzondering, en biedt zijn werknemers geen gratis lunch. Dat klinkt als een kleine besparingspost, maar toen het veel kleinere Twitter onlangs zijn gratis lunch schrapte, scheelde dat volgens eigenaar Elon Musk zo'n 13 miljoen dollar op jaarbasis.
Verder is het ene personeel het andere niet. Bij Apple is 40 procent van het personeelsbestand werkzaam in de Apple Stores, die in de regel goed lopen. En het bedrijf maakt sinds zijn oprichting al apparaten, waardoor alle kennis en kunde al in huis is. Concurrenten als Alphabet en Meta willen ook steeds meer die kant op, maar moeten daar veel forser op investeren – zonder daar direct op terug te verdienen.
Verder zou Apple bewust spreiden: volgens Bloomberg waren de vorige week onthulde MacBook Pro en HomePod-speakers eigenlijk al voor de kerst gepland. Apple zou de producten echter bewust hebben achtergehouden, deels vanwege zorgen over fabriekstekorten, maar ook om het normaal wat zwakkere eerste kwartaal wat aan te vullen.
Dit wordt er verwacht van Apple in 2023:
Luister ook de Bright Podcast:
<iframe allow="autoplay *; encrypted-media *; fullscreen *; clipboard-write" frameBorder="0" height="175" style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;background:transparent" sandbox="allow-forms allow-popups allow-same-origin allow-scripts allow-storage-access-by-user-activation allow-top-navigation-by-user-activation"></iframe>