Formule 1 kijken wordt duurder: Viaplay verhoogt prijzen
De streamingdienst Viaplay, die in Nederland onder meer de Formule 1 en de Premier League uitzendt, gaat zijn abonnementsprijzen verhogen.
Viaplay-abonnees betalen nu 13,99 euro per maand, maar vanaf 1 maart wordt dat 15,99 euro per maand. Voor nieuwe klanten heeft Viaplay op zijn site de prijsverhoging al doorgevoerd. Een woordvoerder van Viaplay wil nog niet reageren. "We kunnen hier momenteel geen commentaar op geven."
Woordvoerders van KPN en Ziggo bevestigen de prijsverhoging bij Viaplay. "Onze huidige klanten met een Viaplay-abonnement, en klanten die voor 1 maart een abonnement afnemen, blijven bij ons tot 1 juli de maandprijs van 13,99 euro betalen", zegt een woordvoerder van KPN.
"Ziggo volgt de prijsaanpassing van Viaplay die per 1 maart ingaat", zegt een woordvoerder van VodafoneZiggo. Veel grote Nederlandse providers verrekenen via de maandelijkse factuur voor internet en tv ook abonnementen op streamingdiensten.
Speciaal tv-kanaal
Zowel KPN als Ziggo tonen de Formule 1-uitzendingen van Viaplay aan hun abonnees ook op een speciale lineaire tv-zender genaamd Viaplay Xtra. Dat kanaal blijft zeker tot deze zomer in de lucht. Door de lineaire zender hoeven mensen de Formule 1 niet via internet te streamen, waar vorig jaar meerdere keren problemen mee waren.
Viaplay verkoopt ook een jaarabonnement, dat voorlopig 10,49 euro per maand kost. Vanaf maart zou de maandprijs bij een nieuw jaarabonnement 12,79 euro worden.
Formule 1 en Premier League
Viaplay ging op 1 maart vorig jaar in ons land van start. Ondanks de klachten over haperende streams en de nieuwe Formule 1-commentatoren meldde de streamingdienst eind 2022 ruim 1 miljoen Nederlandse abonnees. Hoeveel dat er zijn nu het F1-seizoen is afgelopen, is niet bekend. De Formule 1 is behalve bij Viaplay ook te kijken via de streamingdienst F1 TV Pro.
Viaplay zendt daarnaast de komende jaren onder meer de Engelse Premier League, de Duitse Bundesliga en PDC Darts uit. Ook heeft de Zweedse streamingdienst een groeiende collectie films, series en documentaires, waaronder Nederlandse producties, zoals MasterChef Nederland en de Nederlandse versie van Dragon's Den.
De Zweedse streamingdienst heeft geen plannen voor een goedkoper abonnement met reclames, zoals Netflix onlangs in meerdere landen introduceerde.