Viaplay groeit nog steeds in Nederland: 'We staan sterk met onze sportrechten'
Streamingdienst Viaplay, dat de Formule 1 en de Premier League uitzendt, groeide in Nederland afgelopen kwartaal door naar 1,2 miljoen abonnees. Wel leed het Zweedse bedrijf verlies. Nederlandse Viaplay-abonnees moeten voortaan meer betalen.
Een kwartaal eerder had Viaplay in ons land nog 1 miljoen abonnees. De groei werd neergezet ondanks het einde van het Formule 1-seizoen en het WK Voetbal in Qatar. Het totaalaantal Viaplay-abonnees in elf landen nam in het vierde kwartaal met 890 duizend toe naar ruim 7,3 miljoen.
Over heel 2022 groeide het abonneebestand met 83 procent en de omzet met 73 procent, maakte de Zweedse Viaplay Group bekend. "Ondanks hevige concurrentie hebben we onze marktaandelen in alle markten vergroot of behouden. We hebben een sterker contentaanbod dan ooit", zegt ceo Anders Jensen.
Verlies gedraaid
Volgens Jensen had Viaplay in het vierde kwartaal wel last van het WK Voetbal, waardoor de voetbalcompetities stil lagen, met tijdelijk meer opzeggingen van abonnees tot gevolg. In Nederland zendt Viaplay onder meer de Engelse Premier League en de Duitse Bundesliga uit.
Het Zweedse bedrijf maakte afgelopen kwartaal 22,5 miljoen verlies. Dat kwam mede doordat er in Scandinavië minder tv-reclames werden verkocht en doordat de "hoge kosten van sportrechten nog moeten worden gecompenseerd door hogere abonnementsprijzen".
Prijsverhoging
Viaplay verhoogt zijn prijzen ook in Nederland: van 14 naar 16 euro per maand. Jensen denkt niet dat mensen hierdoor massaal zullen opzeggen. "Als je content interessant genoeg is blijven mensen abonnee, ook al kunnen ze elke maand opzeggen. Je moet ze redenen geven om te blijven en wat dat betreft staan we met onze sportrechten heel sterk. Sport is de manier om abonnees vast te houden", zegt de topman in een toelichting.
Over zijn activiteiten buiten Scandinavië verwacht de Viaplay Group dit jaar nog zo'n 90 miljoen euro verlies te draaien, maar in 2024 zou er winst moeten worden gemaakt.
Samenwerking met providers
Viaplay ging op 1 maart 2022 in ons land van start. De eerste maanden kwamen er veel klachten over haperende streams en de nieuwe Formule 1-commentatoren.
Grote Nederlandse providers zoals Ziggo en KPN bieden ook direct Viaplay-abonnementen aan hun klanten aan. Zij kunnen de Formule 1-uitzendingen dan ook via de speciale lineaire zender Viaplay Xtra bekijken. Daardoor hoeven ze niet via internet te streamen, waar vorig jaar meermaals problemen mee waren. De samenwerkingen met providers noemt Jensen nu 'de hoekstenen van onze groei'.
Na Britse lancering binnenkort ook in VS
Na een overname van de Britse sportzender Premier Sports lanceerde Viaplay in november ook in het Verenigd Koninkrijk. De streamingdienst gaat binnenkort ook in de VS en Canada van start.
Eind dit jaar verwacht het bedrijf 9 miljoen abonnees te hebben, waarvan 4 miljoen buiten Scandinavië. Eind 2025 moet het abonneebestand op 12 miljoen uitkomen.