Rijden op waterstof

Studenten tonen ontwerp voor 'zuinigste' waterstofauto

Studenten tonen ontwerp nieuwe zuinige waterstofauto
2 februari 2023 om 20:00
Laatste update: 2 februari 2023 om 20:52

Studenten van de TU Delft hebben het nieuwe ontwerp onthuld van wat de 'meest efficiënte waterstofauto ter wereld' moet worden. Met de nieuwe waterstofauto doen ze in juni een wereldrecordpoging.

De nieuwe waterstofauto van het Eco-Runner Team Delft moet volgens de studenten 'honderd keer zuiniger' worden dan stadsauto’s die op fossiele brandstof rijden.

Het nieuwe ontwerp moet de auto steviger maken. Dat is nodig, omdat er bij de wereldrecordpoging 2055 kilometer moet worden gereden. "De auto gaat dit jaar een langere afstand afleggen en daarbij kan er materiaalmoeheid optreden", zegt het team. 

Jacht op nieuw wereldrecord

Vorig jaar won het Delftse team met hun waterstofauto een internationale wedstrijd, waarbij een efficiëntie van 5407 kilometer per kilogram waterstof werd bereikt. In 2021 werd ook een wereldrecord gevestigd, toen het team in 36 uur in totaal bijna 1200 kilometer reed op waterstof. 

Het doel is dit jaar om het wereldrecord voor het rijden van de langste afstand op waterstof zonder te tanken te halen. Het nieuwe ontwerp moet de waterstofauto volgens het team nog efficiënter maken 'door de technische grenzen op te zoeken'.

Waterstofauto

Een waterstofauto werkt vergelijkbaar met een elektrische auto maar dan wordt de energie niet opgeslagen in een accu maar in waterstof. "De waterstof wordt vanuit de tanks naar de brandstofcel geleid. In de brandstofcel wordt het samengebracht met zuurstof. Hierbij komt elektrische energie vrij met als enig restproduct water", aldus waterstoftechneut Feiko Kwa van Eco-Runner. "Deze elektriciteit wordt vervolgens gebruikt om de elektromotoren aan te drijven."

De productie van de nieuwe waterstofauto is al begonnen. De wagen wordt op 2 mei helemaal onthuld. Een maand later volgt de wereldrecordpoging op een testparcours.

'Niet voor personenauto's'

Een Volkswagen-topman zei onlangs nog geen toekomst te zien in auto's die rijden op waterstof. "Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto. Ik zie dit niet gebeuren in dit decennium", zei Volkswagen-ceo Thomas Schäfer. Onder meer Toyota, Hyundai, BMW en Renault hebben de afgelopen jaren wel geïnvesteerd in waterstoftechnologie voor auto's.

Het team van Eco-Runner ziet ook vooral toepassingen in de transportsector. Kwa: "Waterstof is een zeer lichtgewicht brandstof en het kan in ongeveer 5 minuten worden bijgetankt, waardoor het zeer toepasbaar is in de mobiliteitssector." 

Groene, blauwe en grijze waterstof

Waterstof wordt gezien als een belangrijke technologie voor de overgang naar een uitstootvrije economie. Waterstof wordt gewonnen met het energie-intensieve proces elektrolyse.

Als daarvoor alleen duurzame energie wordt gebruikt, is er sprake van 'groene waterstof'. Bij gebruik van met gas of kolen opgewekte stroom wordt het 'grijze waterstof' genoemd. Bij het gebruik van fossiele brandstoffen waarbij de CO2-uitstoot wordt afgevangen, heet het 'blauwe waterstof'.

De waterstof die het Eco-Runner-team gebruikt is nog niet opgewekt met groene stroom, omdat dit nog moeilijk te verkrijgen is.

Meer over waterstof: