Techreuzen tonen vanaf vandaag verplicht hun aantallen EU-gebruikers
Vanaf vandaag gelden er in de EU strengere regels voor sociale media, online-marktplaatsen en andere internetplatformen. Daarom moeten ook Nederlandse bedrijven als Bol.com, Booking.com en Marktplaats voortaan hun gebruikersaantallen openbaar maken.
Na jaren vergaderen gingen de EU-landen vorig jaar april akkoord met een groot nieuw pakket met strengere regels voor techbedrijven. De eerste onderdelen van die Digital Services Act (DSA) gelden vanaf vandaag voor alle digitale diensten die in de EU worden aangeboden. Een van de belangrijkste punten is het verplicht publiceren van het aantal actieve gebruikers.
Welke regels er gelden, hangt namelijk af van het formaat van de dienst. Grote, op internet toonaangevende bedrijven moeten zich aan meer regels gaan houden. Het gaat om diensten met meer dan 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de EU. Vanaf later dit jaar worden zulke grote diensten onder meer jaarlijks onafhankelijk beoordeeld op de risico's van schadelijke praktijken op hun platforms, zoals handel in illegale goederen of het verspreiden van desinformatie.
Dataplicht ook voor middelgrote bedrijven
Diensten van zowel groot als middelgroot formaat hadden officieel tot vandaag de tijd om hun gebruikersaantal openbaar te maken en met de EU te delen. Die cijfers worden vergeleken met schattingen en op basis daarvan worden binnenkort de eerste verplichtingen opgelegd.
Pas nu weet de EU immers echt welke bedrijven volgens hun maatstaven middelgroot of zeer groot zijn. Bedrijven die cijfers nog niet hebben geopenbaard, hebben daar nog vier maanden voor – daarna kan de EU forse boetes gaan opleggen. Middelgrote internetbedrijven met meer dan 50 werknemers of meer dan 10 miljoen euro omzet, moeten hun cijfers wel delen maar gelden niet als toonaangevende speler.
Bol.com en Marktplaats niet groot genoeg
De EU had al een schatting gemaakt van bedrijven die als toonaangevend worden beschouwd. Op die lijst staan ook drie in Nederland gevestigde bedrijven: Bol.com, Booking en Marktplaats. Daarvan lijkt alleen Booking de grens van 45 miljoen te passeren. Marktplaats meldt een gemiddeld aantal maandelijks actieve gebruikers van 10,3 miljoen. Bol.com zegt 23 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de EU te hebben.
Booking.com heeft voor zover bekend nog geen gebruikscijfers gepubliceerd en heeft ook nog niet gereageerd op een verzoek naar die cijfers. De verwachting is echter dat het bedrijf boven de 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers zal uitkomen. In de schattingen van de EU komt Booking uit op rond de 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de EU.
Google, Meta en TikTok
Google stelt dat het in de EU 332 miljoen maandelijks ingelogde gebruikers op zijn zoekmachine krijgt. Nog eens 278,6 miljoen Europese gebruikers voor Google Maps, en 274,6 voor Google Play en 74,9 miljoen voor Google Shopping. Google-dochterbedrijf YouTube heeft in de EU 401,7 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
Apple stelt dat alleen zijn App Store voor de iPhone meer dan 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de EU heeft. Apple zal de eisen voor zeer grote internetdiensten echter ook toepassen op zijn kleinere App Stores voor iPads, Mac-computers, de Apple Watch en Apple TV. "Apple doet dit vrijwillig omdat de doelen van de DSA hetzelfde zijn als die van Apple als het gaat om het beschermen van consumenten voor illegale content", aldus Apple.
Meta meldde eerder deze week al dat er 225 miljoen maandelijks actieve Facebook-gebruikers zijn, en rond de 250 miljoen actieve Instagram-gebruikers. Twitter noteert 100,9 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de EU, op basis van de afgelopen anderhalve maand.
TikTok deelt voor het eerst dit soort data over EU-gebruikers: de Chinese app heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de EU.