'Jongeren overschatten hun online veiligheid'
Veel Nederlandse kinderen zijn niet goed in staat om phishingmails te herkennen. Ruim een derde (37 procent) van de kinderen zegt slachtoffer van een vorm van phishing te zijn geweest.
Bij phishing lokken cybercriminelen mensen naar een nepwebsite die lijkt op die van bijvoorbeeld een bank, om zo hun inloggegevens te stelen. Bijna driekwart (71 procent) van de ondervraagde Nederlandse kinderen is niet in staat een of meerdere phishingmails te herkennen in een reeks nepmails die lijken op die van bekende webwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek door cyberbeveiligingsbedrijf Kaspersky, dat zegt dat de Generatie Z 'te veel vertrouwen' heeft in hun online veiligheid.
Bijna de helft (47 procent) van de Nederlandse kinderen die zeggen 'goed op de hoogte' te zijn van cyberbeveiliging is zelf slachtoffer geweest van phishingfraude. "Dit toont aan dat een beetje kennis heel gevaarlijk kan zijn voor kinderen. Het overmatige vertrouwen brengt hen ernstig in gevaar", zegt Tim de Groot, topman Benelux bij Kaspersky.
Te weinig hulp van volwassenen
Gen Z-kinderen krijgen volgens het onderzoek te weinig hulp van volwassenen over online veiligheid: 56 procent van de ondervraagde Nederlandse 18-plussers geeft toe dat ze hun kinderen of andere jongeren niet helpen bij het herkennen van phishingfraude. Ruim een derde van de volwassenen (35 procent) zegt zelf ook niet goed op de hoogte te zijn over cyberbeveiliging.
"Volwassenen praten niet met kinderen over online beveiliging, of als ze dat wel doen, kunnen ze hen niet helpen omdat ze de bedreigingen zelf niet begrijpen. Op dit moment is het zo dat de blinden de blinden leiden", aldus De Groot.
Geboortedatum en naam huisdier gedeeld
Veel Nederlandse kinderen denken dat ze 'cyberbewust' zijn, maar 62 procent van hen geeft toe persoonlijke informatie, zoals hun naam en geboortedatum, op sociale media te hebben gedeeld.
Ook zegt 68 procent bereid te zijn de naam van hun huisdier en hun favoriete tv-programma bekend te maken bij deelname aan een online quiz. Spelletjes en quizzen worden volgens Kaspersky 'vaak gebruikt door cybercriminelen om zoveel mogelijk informatie over personen te verzamelen'.
Lastiger te herkennen door AI
Het aantal phishingaanvallen groeit volgens Kaspersky nog altijd snel: een toename van 61 procent in de zes maanden voorafgaand aan oktober 2022. Door de opkomst van toepassingen met kunstmatige intelligentie (AI) worden de aanvallen ook 'steeds realistischer en moeilijker te herkennen'.
Op een linkje in een WhatsApp-bericht is 37 procent van de Nederlandse kinderen geneigd te klikken. Bij een link op sociale media is dat 26 procent, een link in een e-mail 14 procent en in een sms-bericht 8 procent.
Het onderzoek werd gedaan in acht Europese landen. Kinderen in Duitsland waren het vaakst slachtoffer van phishingfraude (54 procent), gevolgd door Nederland (37 procent) en het Verenigd Koninkrijk (36 procent).