Storing in spamfilter Outlook: gebruikers kregen veel meer spam
Microsoft-maildienst Outlook kampte maandag met een storing in het spamfilter. Voornamelijk persoonlijke Outlook-accounts zagen daardoor veel meer spam in hun inbox dan normaal.
De problemen met Outlook leken maandagochtend vroeg te beginnen en hielden gisteren het grootste deel van de dag aan. De aanleiding was een storing in het automatische spamfilter van Microsoft, dat er normaal gesproken voor zorgt dat spam in de map met ongewenste e-mail wordt geplaatst. Gebruikers zagen nu veel meer spam in hun inbox dan normaal het geval is.
Herkenbare spam
Het ging vaak wel om goed herkenbare spam, zoals berichten die zogenaamd van verzekeraars of incassobureaus afkomstig waren.
Vooral de Outlook-versie voor privégebruik lijkt getroffen: zakelijke Outlook-versies hebben vaak een aanvullend spamfilter. Gebruikers die spam hebben ontvangen, moeten die berichten zelf handmatig alsnog naar de gewenste map verplaatsen.
Maandagavond opgelost
Inmiddels zijn de problemen opgelost, meldt Microsoft op zijn statuspagina voor diensten. "Sommige gebruikers zien mogelijk spam- en phishing-berichten in hun inbox", meldt Microsoft. Volgens het bedrijf duurde de storing van het spamfilter zo'n 12 uur, van maandagochtend tot maandagavond.