Zelfrijdende rolstoelen brengen passagiers Schiphol naar hun gate
Schiphol en Axxicom Airport Caddy testen deze week zelfrijdende rolstoelen op het vliegveld. De reizigers voeren het nummer van hun gate in, waarna de rolstoel hen daar naartoe rijdt.
De zelfrijdende rolstoelen met de technologie van WHILL Autonomous Mobility worden al ingezet op onder andere de grote luchthaven van de Japanse hoofstad Tokio. De zelfrijdende rolstoelen helpen de huidige passagiersassistenten, die zo 'efficiënter ingezet kunnen worden'.
"De zelfrijdende rolstoelen zijn een uitkomst voor oudere reizigers of mensen die door medische redenen geen lange afstanden kunnen afleggen. Maar ook voor passagiers die zich zorgen maken of ze de weg wel vinden", aldus Vincent Kas, directeur van Axxicom Airport Caddy. "Met de zelfrijdende rolstoelen verkennen we hoe reizigers met verminderde mobiliteit zelfstandig en veilig hun weg kunnen vinden op de luchthaven", zegt Schiphol-topvrouw Patricia Vitalis.
Rolstoel rijdt zelf terug
Na aankomst op de bestemming rijdt de rolstoel zelf weer terug naar het startpunt. De rolstoel heeft een bagagerek aan de achterkant voor de handbagage.
Om botsingen te voorkomen is de rolstoel uitgerust met camera's, zodat personen en objecten worden gedetecteerd. De rolstoel stopt als er mensen voor lopen en vraagt hen dan in het Engels om opzij te gaan. Er zit ook stoelriem en een noodknop op.
De proef duurt een week. Na een evaluatie wordt besloten of de autonoom rijdende rolstoelen een vaste plek op Schiphol krijgen.