Zon onder voor zonneauto Sion: niet genoeg geld opgehaald
Sono Motors brengt zijn zonneauto Sion definitief niet op de markt. Het Duitse bedrijf trekt na jaren ontwikkeling de stekker uit het project, nadat er bij een inzamelingsactie te weinig geld werd opgehaald.
Sono Motors maakte vrijdag bekend de ontwikkeling van zijn Sion-zonneauto te beëindigen. Het bedrijf probeerde de afgelopen weken 100 miljoen euro aan crowdfunding op te halen voor de auto met ingebouwde zonnepanelen, maar er kwam ongeveer de helft van het beoogde bedrag binnen. De in totaal 45.000 reserveringen en pre-orders voor de Sion waren niet voldoende, zei ceo Laurin Hahn. Het bedrijf stopt daarom met het Sion-project.
Zonnepanelen op dak en deuren
De Sion moest een kleine 30.000 euro gaan kosten en had honderden kleine zonnepanelen op het dak, de deuren en de motorkap. Die zouden genoeg stroom leveren om wekelijks 112 kilometer te rijden.
Sono Motors wil nog proberen om zijn Sion-tak te verkopen aan een andere autofabrikant. Mensen die een Sion hadden gereserveerd krijgen de komende twee jaar hun geld terug, inclusief een bonus van 5 procent.
Bussen en vrachtwagens
Sono Motors richt zich voortaan alleen op het leveren van oplossingen voor zonne-energie aan bedrijven, zoals zonnepanelen die in voertuigen geïntegreerd kunnen worden, zoals bussen en vrachtwagens. Daarvoor zijn er al 23 klanten, waaronder Mitsubishi, Scania en MAN.
Het Duitse bedrijf kreeg onlangs nog een EU-subsidie van 1,5 miljoen euro en heeft 52 patenten aangevraagd of gekregen.
Lightyear wel verder
De Nederlandse zonneauto-fabrikant Lightyear gaat intussen wel verder met de ontwikkeling van zijn betaalbare zonneauto Lightyear 2, die minder dan 40.000 euro moet gaan kosten. Het Helmondse bedrijf kreeg 8 miljoen euro van investeerders om een doorstart te kunnen maken.
Om de productie van de Lightyear 2 echt op de gang te kunnen krijgen zijn er naar verwachting nog honderden miljoenen nodig. Op een grote Amerikaanse techbeurs gaf de Brabantse automaker begin januari al wel een voorproefje van de auto, die eind 2025 in productie moet gaan.