Ford-patent: auto rijdt bij betaalachterstand zelf terug naar de dealer
Ford heeft een systeem bedacht waarbij auto's zichzelf terug naar de dealer rijden als de klant een te grote betaalachterstand heeft.
In de toekomst kunnen Ford-rijders die achterlopen met de afbetalingen hun auto ineens zien wegrijden, omdat 'ie zichzelf terug naar de dealer rijdt om daar in beslag genomen te worden. Ford heeft daarvoor een systeem bedacht, blijkt uit een vorige week gepubliceerde patentaanvraag.
Daarin beschrijft Ford een model waarbij de auto autonoom naar een dealer, of de schroothoop, rijdt als de eigenaar te lang niet heeft gereageerd op berichten over achterstallige betalingen.
Airco uit en niet rijden in het weekend
Het systeem probeert eerst op andere manieren de eigenaar over te halen om toch te betalen. Zo worden als straf 'comfortfuncties' in de auto op afstand uitgeschakeld, zoals het infotainmentsysteem en de airco. Ook kan de auto vervelende geluiden afspelen tijdens het rijden.
Ford kan ook beperken waar en wanneer de auto is te gebruiken. Zo zou een wanbetaler wel doordeweeks naar zijn werk kunnen rijden, om zo geld te verdienen, maar in het weekend geen toegang tot de wagen meer krijgen, totdat hij de openstaande rekeningen betaalt.
Terug naar de autodealer
Als er na een tijdje nog steeds niet wordt betaald, kan de fabrikant de laatste fase activeren: een zelfrijdende functie waarmee de auto autonoom terug naar de dealer rijdt. Daar wordt de wagen dan in beslag genomen. Als de auto een te hoge kilometerstand heeft, zou hij volgens de patentaanvraag ook zelf naar de schroothoop kunnen rijden om gerecycled te worden.
Ford heeft op het 'inbeslagnamesysteem' een octrooi aangevraagd, maar het is nog niet bekend of en wanneer het Amerikaanse bedrijf deze technologie echt zal inzetten. "Het is een normale gang van zaken dat we patenten aanvragen op onze nieuwe uitvindingen", zegt een woordvoerder.
Veel meer inbeslagnames
Het aantal inbeslagnames van auto's is in de VS de afgelopen tijd flink gestegen door de hogere rentetarieven, schrijven Amerikaanse media. Consumenten in de VS kochten volgens experts de laatste jaren soms auto's die ze eigenlijk niet konden betalen, doordat ze te hoge kredietscores hadden gekregen.