Twitter-abonnement met blauw vinkje nu ook in Nederland
Twitter biedt zijn betaalde abonnement vanaf nu ook in Nederland aan. Met Twitter Blue krijgen gebruikers een blauw vinkje op hun profiel en kunnen ze langere video's plaatsen.
Twitter verkoopt sinds eind vorig jaar blauwe vinkjes aan gebruikers. Voorheen kende Twitter zulke vinkjes gratis toe aan bijvoorbeeld bekende gebruikers, zodat zij makkelijk te onderscheiden zijn van nep-accounts. Die dienst is onder de nieuwe eigenaar Elon Musk omgebogen tot een inkomstenbron. Dat ging in eerste instantie fout, toen er zoals verwacht veel nep-accounts met een blauw vinkje werden aangemaakt.
Sinds december is de verkoop van de blauwe vinkjes met aanvullende controle weer gestart. Vanaf vandaag is het abonnement ook in Nederland te koop.
Net als in de rest van Europa betalen Nederlanders standaard 8 euro per maand voor Twitter Blue. Wie voor een jaar afsluit, betaalt 7 euro per maand. Wie via de iOS-app een abonnement afsluit, betaalt 11 euro omdat Twitter de commissie die Apple rekent laat betalen door de consument.
Huidige vinkjes op termijn weg
Gebruikers die al een blauw vinkje op Twitter hadden, zullen dat volgens Musk ergens in de komende maanden verliezen. Wel zijn er twee nieuwe vinkjes in het leven geroepen om enig overzicht tussen echte en nep-accounts te kunnen bewaren. Zo krijgen overheidsmedewerkers een grijs vinkje, en accounts van bedrijven een geel vinkje. Voor dat gouden vinkje zou Twitter op termijn 1000 dollar per maand willen gaan vragen.
Het is nog steeds niet precies duidelijk wat gebruikers daadwerkelijk hebben aan het betaalde blauwe vinkje. Andere gebruikers kunnen dan alleen zien dat zij geld betalen aan Twitter, maar het vinkje is verder geen kenmerk van een bijzonder account meer.
Meer functies op komst
Twitter Blue-abonnees zullen op termijn ook langere tweets kunnen schrijven, en kunnen nu al langere video's plaatsen. Ook zullen zij straks minder advertenties op Twitter gaan zien. En het zou ook de bedoeling zijn om betalende gebruikers te laten meedelen in de advertentie-inkomsten: zeer populaire gebruikers zouden zo hun abonnement en meer kunnen terugverdienen.
Verder kunnen betalende gebruikers de tweestapsverificatie via sms gebruiken, die voorheen voor iedereen gratis was. Volgens Musk was die functie wegens misbruik te duur. Sowieso is sms een minder veilige optie dan tweestapsverificatie via een authenticator-app: een mogelijkheid die Twitter nog steeds gratis aanbiedt.
Luister ook de Bright Podcast: